ہفتہ، 2 مئی، 2009

اقبال اور كالي داس كي شاعري ميں مناظرِ فطرت/Beauty of Nature in the poetry of Iqbal and Kalidas


 اقبالی اور كال داس كي شاعري ميں مناظرِ فطرت

 ٫٫كيا تم ديكھتے نهيں هو كه اﷲآسمان سے پاني برساتا هے اور اس كے ذريعے هم طرح طرح كے پھل نكال لاتے هيں جن كے رنگ مختلف هوتے هيں ۔پهاڑوں ميں بھي سفيد ، سرخ اور گهري سياه دھارياں پائي جاتي هيں جن كے رنگ مختلف هوتے هيں اور اسي طرح انسانوں ، جانوروں اور مويسيوں كے رنگ بھي مختلف هيں۔حقيقت يه كه اﷲ كے بندوں ميں صرف علم ركھنے والے لوگ هي اس سے ڈرتے هيں٬٬۔ ﴿قرآن شريف كے سوره فاطر ِ ٧٢،٥٢،٥٣﴾ قرآن شريف ميں مطالعه كائنات سے متعلق ٦٥٧ آيتيں هيں جو اهلِ علم كودعوتِ فكر ديتي هيں۔موجوداتِ كائنات ميں پائي جانے والي خوبيوں كاجوهر جو ناظرين ميں لذت اور سرور كي خاص كيفيت پيدا كرتا هے،دراصل حسن كهلاتا هے اور حسن كے مظاهر كو قبول كرنے كے رجحانات انسانوں ميں عموماً اور تخليق كاروں ميں خصوصاً پيدائشي طور پر پائے جاتے هيں۔حسن كے مظاهر كو قبول كرنے كے بعد هي تخليق كار اشيائ كے مظهري پهلوو ں ميں ايك طرح كي حقيقت سمو دينے كا كام كرتا هے جسے فن كها جاتا هے۔موسيقي، نغمه وآهنگ، رنگ آميزي يا تصوير كشي وغيره كچھ ايسے فنون هيں جو هماري پيشه ورانه اور كاروباري امور اور سياسي و اقتصادي زندگي كے فرائض كو پورا كرنے ميں هونے والي محنت اور تھكن كو دور كرنے ميں معاون ثابت هوتے هيں اور هماري پريشان و مضطرب زندگي كو ايك طرح كاسكون بخشتے هيں۔اسي لئے عظيم شاعر يا فن كار كچھ ايسي تخليقات كو جنم ديتے هيں جو خود ان كي حيات كي بقا كے لئے اتني ضروري نهيں هوا كرتيں ليكن پھر بھي ايسا كرتے هوئے انهيں مسرت ضرور هوتي هے۔اسي لئے ايك تخليق كار اپني فطري ذهانت كے سهارے ايك قسم كي شاهانه فياضيوں كا برملا اظهار كرتا رهتا هے۔ان تخليق كاروں ميں سنسكرت كے مها كوي كالي داس اور اردو كے عظيم شاعر علّامه اقبال خاص اهميت كے حامل هيں جنهوں نے فطرت كا مطالعه كيا هے اور اس كے حسين مناظر كي ايسي تصوير كشي كي هے جس كي نظير كهيں نهيں ملتي هے۔ان شعرا كي شاعري ميں مناظر فطرت كي تصوير كشي كا تجزيه كرنے سے پهلے يه جاننا بھي ضروري هے كه كائنات كيا هے؟فطرت كسے كهتے هيں؟كيا فطرت ِكائنات واقعي بے حد حسين هے؟يا صرف ايك بد صورت ماده هے؟فطرتِ كائنات اگر حسين هے تو پھر حسن كيا هے؟ان تمام سوالوں كے جواب فلسفيوں اور صوفيوں نے ديا هے۔ مطالعه كائنات فلسفيوں اور صوفيوں كا اهم موضوع رها هے۔اس كے متعلق متعدد فلسفيوں نے اپنے اپنے خيالات كا اظهار كيا هے۔مثلاًلائيبنيزكے فلسفه موناديت كے مطابق كائنات موناد وںكا ايك بڑا مجموعه هے۔جو نهايت هي ساده ، ناقابلِ تقسيم اورغير فاني هے۔﴿واضح هو كه موناد ايك طرح كے مراكزقوت هيں جن ميں سے هر وقت توانائي پھوٹتي رهتي هے۔مونادوں كو روحيتي ذرّات(Spiritual Atoms) بھي كها جاتا هے۔لائبنيزكا يه خيال كه كائنات مونادوں كا مجموعه هے صحيح معلوم هوتا هے كيوں كه اس نے مونادوں كو روحيتي ذرّات يعني Spiritual Atoms كها هے جو قوت كے مراكز هيں اور جن سے توانائي نكلتي رهتي۔جديد سائنسي تھيوريزTheories) ( نے بھي ثابت كر ديا هے كه مادے كا سب سے چھوٹا ذرّه جسے تقسيم نهيں كيا جا سكے Atom كهلاتا هے جس كے اندر بے شمار توانائي هوتي هےAtom كے اندر پائے جانے والے Electron,Proton and Nitron توانائي كے سرچشمے هيں۔ليكن لائبنيز كا يه كهنا كه كائنات نهايت ساد ه هے قابلِ قبول نهيں هے كيوں كه موناد اگر مراكز توانائي هے توآفتاب كي ست رنگي روشني، پهاڑ كي اونچي چوٹيوں سے بهتے هوئے خوبصورت جھرنے كيا توانائي كے سرچشمے نهيں هيں ؟ اگر هاں تو پھر كائنات ساده كها ںهے۔ بركلے نے بھي فطرتِ كائنات كے متعلق اپنا جو نظر يه پيش كيا هے وه درست معلوم هوتا هے۔وه خارجي عالم كے وجود كو تسليم كرتا هے ليكن وه كهتا هے كه تجربه هميں اشيا كي صفات كا علم فراهم كرتا هے اورصفات صرف همارے نفس يا ذهن كے تصورات هيں۔اس لئے فطرت كے متعلق وه كهتا هے كه فطرت دراصل تصورات اور حسيات كا ايك نظام هے جسے خدا كچھ خاص اصولوں كے تحت محدود اذهان ميں پيدا كر ديتا هے۔ فطرتِ كائنات كے سلسلے ميں وھائيٹ هيڈ نے بھي اظهارِ خيال كرتے هوئے لكھا هے: ٫٫گلاب كا پھول اپنے عطر كے ليے، بلبل اپنے سرور انگيز گيتوں كے ليے اور سورج اپني درخشندگي كے ليے شاعرانه تخئيل كے خوبصورت موضوعات بنتے رهے هيں۔ مگرحقيقت تويه هے كه شعرا ئ غلط فهمي كے شكار هيں اور انھيں اپني نظموں ميں خود اپني ذات كو موضوع داد و دهش بنانا چاهيے اور تحسين بالذات اوربالذات تشكر كے كلمات اداكرنے چاهئيں كيونكه يه سارا حسن ِفطرت خودفطرت ميں موجود نهيں، بلكه يه حسن تو خودانساني ذهن كے عمل ادراك كا كمال و اعجاز هے كه وه فطرت كو اس قدرخوبصورت اورخوشنما بناكر همارے سامنے پيش كرتا هے۔ فطرت بالذات توايك بوجھل ومكدر صورت حال هے، جس ميں نه تو كوئي رنگ و آهنگ هے اورنه هي كوئي عالم بو و سرور هے۔ نه تو فطرت كوئي شئے چشيدني هے اور نه هي يه كوئي عالم ديدني هے بلكه فطرت توبالذات ايك سريع التغير چيز هے جس كا كوئي سرا نهيں اورنه هي اس ميں كوئي معني و مفهوم هيں۔ نه هي اس ميں غايات ومقاصد هيں۔٬٬ ﴿بحواله قاضي قيصر الاسلام ،فلسفے كے بنيادي مسائل،ص:88-89﴾ وھائيٹ هيڈ كے پهلے جملے ميں هي تضاد هے۔ايك طرف وه كهتا هے كه ٫٫گلاب كا پھول اپنے عطر كے ليے، بلبل اپنے سرور انگيز گيتوں كے ليے اور سورج اپني درخشندگي كے ليے شاعرانه تخئيل كے خوبصورت موضوعات بنتے رهے هيں۔٬٬ دوسري طرف وه كهتا هے كه٫٫ فطرت بالذات توايك بوجھل ومكدر صورت حال هے ، جس ميں نه تو كوئي رنگ و آهنگ هے اورنه هي كوئي عالم بو و سرور هے۔ ٬٬توپھر گلاب كي خوشبو،بلبل كے سر ور انگيز گيت اور سورج كي درخشندگي كيا فطرت كے حسين مناظر نهيں هيں؟اور اگر يه حسين مناظر نهيں هيں تو پھر شاعرانه تخيل كے خوبصورت موضوعات كيسے بنتے رهے هيں؟البته وھائيٹ هيڈ كا يه كهنا درست هے كه٫٫ يه حسن تو خودانساني ذهن كے عمل ادراك كا كمال و اعجاز هے كه وه فطرت كو اس قدرخوبصورت اورخوشنما بناكر همارے سامنے پيش كرتا هے۔٬٬ وھائيٹ هيڈ كے نظريے سے اتفاق كرتے هوئے كروچے نے حسن كے موضوعي نقطه نظر كي تائيد كي هے۔ وه كهتا هے كه : ٫٫ حسن كليتاً ياذهن كا پيدا كرده هے۔ يعني يه كه طبيعي اشيائ بجائے خود اپنے اندر ذاتي طور پر كوئي حسن نهيں ركھتيں۔ بلكه ان اشيائ كے اندرحسن كا ادراك خود همارے ذهن كا اعجاز هوا كرتاهے۔ اورانھيں همارا ذهن هي حسين، قبيح اورجليل بناتا هے۔٬٬ ﴿بحواله قاضي قيصر الاسلام ،فلسفے كے بنيادي مسائل،ص:46-47﴾ حسن كے متعلق رسكن كا خيال هے كه هم حسن كي حقيقت سے اس وقت واقف هو سكتے هيں جب هم اپنے اندر خدا كے هر كام ميں حسن وجمال كا احساس كرنے لگ جائيں۔ليگس نے حسن كو ايك جال قرار ديا هے اور اس كا خيال هے كه اس سے قدرت عقل يا شعور كا شكار كرتي هے۔ حسن كے متعلق اهلِ علم حضرات كا خيا ل هے كه كوئي چيز صرف اسي قدرحسين هوتي هے، جس قدر كه اس چيز كو اپني نوع كے اعتبار سے ايك خاص تناسب حسن كا دركار هوتاهو۔ چنانچه هم كو مثالي حسن كا مكمل عرفان صرف اسي وقت هوسكتاهے، جب كه هم فنا في التصور هوجائيں۔ يه تصوّر ايك ايسا نقطه عروج هے كه جهاں تمام خواهشيں ياتمام ارادے ايك ارادئه مطلق يا خواهش كلي ميں ضم هوكر ايك بڑے كل ميں فنا هوجاتي هيں۔ايك بڑے شاعر كا شدّتِ احساس ايك خاص تناسب حسن والي اشيا كو ديكھنے كے بعد شديد هو جاتا هے يا وه ان كے تصور ميں اپنے آپ كو فنا كر ليتے هيں اس لئے فطرتِ كائنات انهيں بے حد حسين نظر آتي هے اور مناظر فطرت كي حسين تصوير كشي كرنے لگتے هيں۔ وھائيٹ هيڈ كے برخلاف ايمرسن كا خيال هے كه يه كائنات بے حد خوبصورت هے۔همارے چاروں طرف سحر انگيز كيفيت كا جال سا بچھا هوا هے جو اپني طرف ناظرين كو متوجه كرتي رهتي هے ليكن هم دنياوي اور كاروباري معاملات ميں اس قدر الجھے رهتے هيں كه كائنات كا حسن هميں نظر نهيں آتا۔اگر هم پھر سے اپنے بچپن ميں لوٹ جائيں اور ايك بچّے كي نظر سے ديكھيں تو معلوم هوگا كه كائنات بے حد حسين هے۔وه ايك جگه لكھتا هے: ٫٫ همارے چاروں طرف كائنات كي سحر انگيز كيفيات نے ايك جال سا بنا ركھا هے۔اور هم خوبصورتي كے سمندر ميں گويا ڈوبے هوئے هيں ليكن بدقسمتي سے دنياوي مسائل ميں گرفتار هونے كے باعث اور اپنے ماحول كا هر روز نظاره كرنے كي وجه سے اس كے اس قدر عادي هو چكے هيں كه هماري آنكھيں كائنات كي رعنائيوں كے ليے اندھي هو كر ره گئي هيں۔اگر ايك لمحے كے ليے همارا بچپن واپس آجائے تو هميں اڑتے هوئے طيور ، چمكتے هوئے تارے حيران نظروں والے پھول اور شفق كے لا مثال رنگ ايك مسحور كن ترتيب كي صورت ميں نظر آئيں اور هم فرطِ طرب سے لرز اٹھيں۔ ٬٬ ﴿بحواله وزير آغا، نظم جديد كي كروٹيں، ص ٧٢﴾ اس سلسلے ميں هيگل كا خيال هے كه كائنات ايك عالمِ متصوره (The world of Ideas) هے۔اس كو هم عالمِ فطرت كهتے هيں۔اس كے مطابق عالمِ فطرت دراصل افكار و تصورات كا ايك عالم خارجي هے اور عقل مطلق﴿يعني خدا﴾ اپنے آپ كو اشكالِ خارجيه ميں تبديل كركے همارے سامنے عالمِ ظاهر كے طور پر هر وقت پيش هوتي رهتي هے۔ هيگل كے جدلياتي تصوركے مطابق٫٫ نفس كي دنيا٬٬ يعني مبدائے اوّل هي اصل هے اور ماده نفس ﴿يعني مبدائے اوّل﴾ كامظهر هے۔هيگل كهتا هے كه جدلياتي عمل، نفس سے ماده كي جانب نزول كرتا هے گويا لطيف ترين تصور جب بلندي سے پستي كي طرف يا عروج سے زوال كي جانب آتا هے تو لطيف ترين سے كثيف ترين صورت اختيار كر ليتا هے اور يه كثيف ترين صورت ماده كهلاتي هے جسے هم عالمِ ظاهر كهتے هيں اور جسے همارے حواس اپني گرفت ميں لے ليتے هيں اور هم اس كا ادراك كرنے لگتے هيں۔ صوفيائے كرام كے مطابق كائنات فطرت خدا كا عين هے۔ابنِ عربي نے اس سلسلے ميں يه آيت٫٫كنت كنزاً مخفياً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق٬٬﴿يعني ميں ايك چھپا هوا خزانه تھا، ميں نے چاها كه ميں پهچانا جائوں اس ليے ميں نے خلقت كو پيدا كيا﴾۔گويا يه تمام كائنات اسي وجود مطلق كي ٫تجلي٬هے ۔اگر فطرتِ كائنات واقعي خدائے مطلق كي تجلّي هے تو يه يقيناً بے حد حسين هے۔غالب بھي اس نظريے سے متفق هيں اس لئے اس نظريے كي وضاحت كے لئے ا نهوں نے مختلف قسم كے الگ الگ رنگوں كے پھولوں كو مثال كے طور پر پيش كيا هے اور كها هے كه ان مختلف رنگوں ميں بهار كا ثبوت ملتا هے: هے رنگ لاله و گل و نسريں جدا جدا هر رنگ ميں بهار كا اِثبات چاهيے يعني موجوداتِ كائنات اپنے رنگ و روپ كے اعتبار سے مختلف هيں ليكن ان سب ميں خدا كا جلوه مو جود هے۔ علّامه اقبال بھي اس نظريے كے قائل هيں ۔مثلاً انهوں نے اپني نظم ٫هماله٬ ميں ٫هماله٬ كو خدا كے جلوه سے تعبير كها هے : ايك جلوه تھا كليمِ طور سينا كے ليے تو تجلّي هے سراپا چشم بينا كے ليے اس لئے فطرت كي منظر كشي كرتے وقت اكثر مقامات پر ان كا وجود فطرت ميںفنا هوتا هوا معلوم هوتا هے ليكن فنا كے مقام سے جب واپس آتے هيں تو ان پر يه رازمنكشف هو جاتا هے كه كائناتِ فطرت اگر ايك جسم هے تو انسان اس كي روح هے اس لئے اقبال انسان كي عظمت كے قائل هوجاتے هيں اور فلسفه خودي جيسے نظريے كو پيش كرتے هيں۔ دوسري طرف كالي داس جب رگھوونشم، كمار سمبھوَ، ميگھ دوتم اور ابھگيان شكُنتلم جيسے مها كاويه كي تخليق كر رهے تھے اس وقت ان كے ذهن ميں موجوده دنيا نهيں تھي جسے ٫كل يُگ٬ سے تعبير كيا جاتا هے بلكه ان كے ذهن ميں وه دنيا تھي جسے٫٫ ست يُگ٬ كها جاتا تھا اور جس دنيا ميں تمام ديوي اور ديوتاچلتے پھرتے نظر آتے تھے۔ كالي داس كي نظر ميں ٫ ٫هماله٬٬صرف ايك پهاڑ هي نهيں بلكه ايك ديوتا بھي تھا جس كي بيٹي پاروتي تھي۔اس زمانے ميں زمين سے سورگ لوك ميں جانا اور وهاں سے واپس آجانا ايك عام بات تھي۔پهاڑ كي واديوں ميں رنگ برنگ كے پھول كھلا نے اور تمام گلستاں كو پھولوں كي خوشبو سے معطر كرنے كے لئے ٫٫كام ديو ٬٬بھي مامور كئے جاتے تھے ۔ايسي صورتِ حال ميں كالي داس كي تخليقات ميں فطرت كي حسين مناظر كي تصوير كشي نهيں كي گئي هوتي تو يه حيرت كي بات هوتي۔اب غور كرنے كي بات يه هے كه دونوں شاعروں نے فطرت كي جو منظركشي كي هے اس كي نوعيت كيا هے؟فطرت كے مناظر كو دلكش و دلفريب بنانے كے لئے كس طرح كي كي تشبيهات و استعارات كا استعمال كيا هے۔ايك هي منظر كو دونوں شاعروں نے كس طرح پيش كيا هے؟ان تمام پهلوو ں كو جاننے كے لئے دونوں شاعروں نے فطرت كي جو تصوير كشي كي هے اس كا تقابلي مطالعه ضروري هے۔ علاّمه اقبال كي ابتدائي نظموں ميں فطرت كي منظركشي كي بے شمار مثاليں ملتي هيں۔بانگِ درا كي پهلي هي نظم ٫٫هماله٬٬ ميں اقبال نے خوبصورت تشبيهات و استعارات كي مدد سے قدرت كا مطالعه اور فطرت كے حسين مناظر كي تصوير كشي كرنے كے ساتھ ساتھ اعليٰ درجے كي شاعري بھي كي هے ۔ هماله سے خطاب كرتے هوئے اس كي جغرافيائي حالت ، عظمت ، اهميت اور افاديت كي طرف بھي ا شارے كئے گئے هيں۔اس نظم كا پهلا بند هے اے هماله اے فصيل كشورِ هندوستاں چومتا هے تيري پيشاني كو جھك كر آسماں تجھ ميں كچھ پيدا نهيں ديرينه روزي كے نشاں تو جواں هے گردشِ شام و سحر كے درمياں اس بند كے پهلے هي مصرعے ميں ٫٫ فصيل كشورِ هندوستاں٬٬كهه كراقبال نے هماله كي وسعت اور پھيلاو كا منظر پيش كرنے كے ساتھ اس بات كي طرف بھي اشاره كرديا هے كه هندوستان كي وه سرحديں جو خشكي ميں هيں ، هماله كے لمبے سلسلے سے گھِري هوئي هيں۔ اسي بات كو كالي داس نے اپني تخليق ٫٫كمار سمبھَو٬٬ميں پهلے سرگ كے پهلے شلوك ميں اس طرح كهي هے كه بھارت كے شمال ميں ديوتا كي طرح عبادت كے لائق هماله نام كا بڑا بھاري پهاڑ هے جو مشرق اورمغرب كے سمندري ساحل تك پھيلا هوا ايسا لگتا هے جيسے وه اس سرزمين كو ماپنے اور تولنے كا ميزان هو۔ كالي داس نے هماله كو ديوتا كي طرح لائقِ عبادت كهه كر هندو مائيتھولوجي كي طرف بھي اشاره كيا هے جس كے مطابق هماله صرف ايك پهاڑ هي نهيں هے بلكه بھگوان شيو كي اهليه پاروتي كے جنني﴿تخليق كا سرچشمه﴾ بھي هيں۔اقبال نے بھي كها هے كه اهلِ بينا كے لئے هماله سراپا تجلّي خدا هے : تو تجلّي هے سراپا چشم بينا كے ليے اقبال نے جب يه كها هے كه آسمان اس كي بلندي كو جھك كر چومتا هے تو اس سے نه صرف اس كي بلندي ظاهرهوتي هے بلكه زمين سے آسمان تك كا نظاره آنكھوں ميں گھومنے لگتا هے اور ساتھ هي زمين و آسمان كي دوري بھي مٹتي هوئي معلوم هوتي هے۔اسي طرح هماله كو يه كهه كر كه٫٫ تو جواں هے گردشِ شام و سحر كے درمياں٬٬ اس كے مناظر كو مزيد دلفريب بنا ديا هے كيوں كه جواني سے زياده پُر كشش كوئي اور چيز نهيں هوتي ۔ ايك دوسرے شعر ميں علّامه اقبال نے هماله پهاڑ كے نظارے پيش كرنے كے ليے اس كي چوٹيوں كو ثريّا سے سرگوشي كرتے هوئے دكھايا هے اور يه كها هے كه زمين پر هوتے هوئے بھي هماله كا وطن آسمان هے۔اس سے نه صرف هماله كي بلندي كا احساس هوتا هے بلكه هماله كي واديوں سے چوٹيوں تك اور چوٹيوں سے تاروں كي انجمن تك كے مناظر آنكھوں ميں پھر نے لگتے هيں۔ چوٹياں تيري ثريّا سے هيں سرگرم سخن تو زميں پر اور پنهائے فلك تيرا وطن شاعر نے اس كے علاوه هماله كے دامن ميں پائي جانے و لي كالي گھٹاو ں، چشموں اور هوا كے جھونكوں كي بھي انتهائي خوبصورت منظر كشي كي هے۔ فطرت كے ان حسين مناظر كي تصوير كشي كرنے كے ليے شاعر نے هماله كي گود ميں پائے جانے و الے چشموںكے پاني كوصاف اور شفاف بتانے كے ليے اس كي سطح كو آئينه سيّال قرار د يا هے جس ميں فطرت اپني تصوير ديكھا كرتي هے۔ چشمه دامن ترا آئينه سيّال هے آئينے ميں جب كوئي حسينه اپنے حسن كو ديكھتي هے تواس كے چهرے پر ايك عجيب و غريب كيفيت طاري هونے لگتي هے مثلاً نپولين كي بهن پولائن نے مرتے وقت آئينه ديكھنے كي خواهش ظاهر كي تھي اور جب اسے آئينه پيش كيا گيا تو آئينه ميں ديكھتے هوئے كها تھا كه خدا كا شكر هے ميں اب بھي خوبصورت هوں۔ اس لئے آئينه ديكھنے كے بعد كي كيفيت كو بيان نهيں كيا جا سكتا صرف محسوس كيا جا سكتا هے۔ليكن فطرت جو انتهائي حسين هے اس پر كيا گزرتي هوگي جب وه اپنے حسن كو آئينے ميں ديكھتا هوگا۔اقبال كا يه شعر: حسن آئينه حق، دل آئينه حسن دلِ انساں كو ترا حسنِ كلامِ آئينه بھي اس كي تائيد كرتا هے۔كالي داس نے كيلاش پربت كي گود ميں بسي هوئي ٫الكا پوري ٬كي تشبيهه عاشق كي گود ميں بيٹھي هوئي٫٫كامني٬٬ سے اور وهاں سے نكلنے والي گنگا كي دھار كي تشبيهه اس كامني﴿ يعني الكاپوري﴾كے جسم سے ڈھلكي هوئي ساڑي سے اور پھر الكا پوري پر بارش كے دنوں ميں برستے هوئے بادل كے سايے كي تشبيهه كامنيوں كے سر پر موتي گتھے هوئے جُڑے سے دے كر الكاپوري كي نه صرف خوبصورت تصوير كشي كي هے بلكه گنگا كي دھار، برستے هوئے بادل اور بادلوں كے سايے كے اثرات اور موتي جڑے هوئے كامنيوں كے جُڑے كي ايسي تصوير كشي كي هے كه تمام مناظر حركت كرتے هوئے آنكھوں ميں پھرنے لگتے هيں۔ كالي داس نے الكا پوري كو كامني سے تعبير كركے پهلے قاري كي جنسي تلذز كو بيدار كيا اور پھر اس كے بدن سے اس كي ساڑي كو سركا كر قاري كي جنسي خواهش كو بھڑكا ديا اور وهاں كے پوري فضا ميں رومان اور سرمستي كي سي كيفيت پيدا كردي هے۔٧٦ويں شلوك ميں كالي داس نے لكھا هے: ٫٫هے كام چارني اس كيلاش پروت كي گود ميںالكاپوري ويسے هي بسي هوئي هے جيسے اپنے پيارے كي گود ميں كوئي كامني بيٹھي هو۔وهاں سے نكلي گنگا جي كي دھارا ايسي لگتي هے، مانو اس كامني كے شرير پر سے سركي هوئي اس كي ساڑي هو۔يه نهيں هو سكتا كه ايسي الكا كو ديكھ كر تم پهچان نه پاو ۔اُونچے اُونچے بھونوں والي الكا پوري پر ورسا كے دنوں ميںبرستے هوئے بادل كامِنيوں كے سر پر موتي گُتھے هوئے جُڑے جيسے چھائے رهتے هيں۔٬٬ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٩٠٣﴾ اقبال نے هماله كي رونق اور چمك كو ظاهر كرنے كے ليے او ر آلودگي سے پاك وهاں كي هواو ں كي اهميت كو بتانے كے ليے اسے هماله كا رومال قرار ديا هے۔ دامن موجِ هوا جس كے ليے رومال هے اسي نظم كے ايك اور بند ميں شاعر نے فطرت كے حسين مناظر كي تصوير اس حسن و خوبي سے كي هے كه پهاڑ كي وادي ميں نه صرف حركت پيدا هو گئي هے بلكه محاكات كي عمده مثال بھي هے جس سے وهاں كے تمام مناظر آنكھوں ميں رقص كرنے لگتے هيں۔هماله كي وادي ميں كالي گھٹاو ں كو گھڑسوار، تيز هوا كے جھونكوں كو گھوڑے اور بجلي كي چمك كو چابك سے تعبير كركے هماله كي وادي كو بازي گاه بنا ديا هے جهاں فطرت كے عناصر همه وقت مختلف كھيلوں ميں مصروف رهتے هيں۔صرف اتنا هي نهيں شاعر نے هوا ميںاڑتي هوئي كالي گھٹاو ں كو اس مست هاتھي سے جس كے پاو ں ميں زنجير نه هو سے تشبيهه د ے كر عجيب و غريب نظاره پيش كيا هے۔ ابر كے هاتھوں ميں رهموارِ هوا كے واسطے تازيانه دے ديا برقِ سرِ كوهسار نے اے هماله كوئي بازي گاه هے تو بھي، جسے دستِ قدرت نے بنايا هے عناصر كے ليے هائے كيا فرطِ طرب ميں جھومتا جاتا هے ابر فيل بے زنجير كي صورت اُڑا جاتا هے ابر ايسے هي نادر تشبيهات كالي داس نے بھي اپني تخليق ميگھ دوتم ميں بڑے آب و تاب سے استعمال كيے هيں۔پُرو َ ميگھ ،شلوك۔٢ ،ميں كالي داس نے پهاڑ كي چوٹي سے لپٹے هوئے بادل كي تصوير كشي كرتے هوئے اس كي تشبيهه هاتھي سے دي هے۔يكچھ كے متعلق لكھتے هيں : ٫٫اساڑھ كے پهلے هي دن وه ديكھتا كيا هے كه سامنے پهاڑي كي چوٹي سے لپٹا هوا بادل ايسا لگ رها هے جيسے كوئي هاتھي اپنے ماتھے كي ٹكر سے مٹي كے ٹيلے كو هٹانے كا كھيل كھيل رها هو۔٬٬ كالي داس نے هوا كے جھونكوں سے اِدھر ُادھر گھومتے هوئے بادلوں كي تشبيه مٹّي كے ٹيلوں كو اپنے ماتھے سے مار مار كرهٹا نے كا كھيل كھيلتے هوئے هاتھي سے دے كرموثر انداز ميں فطري منظركشي كي هے۔علامه اقبال نے ايسے بادلوں كو فيلِ بے زنجير كها هے اور پهاڑي علاقوں كو بازي گاه يعني كھيل كا ميدان قرار ديا هے جهاں فطرت هاتھي اور گھوڑوں كا كھيل كھيلا كرتي هے۔ ايك دوسرے بند ميں صبح كي ٹھنڈي هواو ں كے جھونكے اور ان جھونكوں كے اثرات سے پھولوں كي كليوں پر جو كيفيت پيدا هوتي هے اس كو انتهائي شاعرانه انداز ميں بيان كرتے هوئے كهتے هيں كه صبح كي ٹھندي هواو ں نے كليوں پر ايسا اثر ڈالا كه زندگي كے نشے ميں هر پھول كي كلي جھومتي هوئي نظر آ رهي هے۔زندگي كے نشے ميں پھول كي كليوں كا جھومنا انتهائي لطيف خيال هے۔ جنبش موجِ نسيمِ صبح گهواره بني جھومتي هے نشّه هستي ميں هر گل كي كلي مثنوي سحر البيان كے مصنف مير حسن نے بھي ايك باغ كا منظر اس طرح كھينچا هے : گلوں كا لبِ نهر وه جھومنا اسي اپنے عالم ميں منھ چومنا وه جھك جھك كے گرنا خيابان پر نشے كا سا عالم گلستان پر كالي داس نے اپني تخليق رگھو ونشم ميں موسمِ بهار كا نقشه پيش كرتے هوئے كچھ ايسي هي منظر كشي كي هے جس ميں انهوں نے كها هے كه اچانك نوخيز منجري﴿flower of mango tree﴾ سے بھرے آم كے پيڑ كي ڈالياں، هماله سے آتي هوئي هوا و ں سے ايسي جھوم اٹھتي هيں جيسے انهوں نے اداكاري سيكھنا شروع كر ديا هو اور انهيں ديكھ كر حسد اور كدورت سے دور رهنے والے يوگيوں كا دل بھي جھوم اٹھا۔ ﴿نواں سرگ،٣٣واں اشلوك،ص ١٨﴾ علامه اقبال نے پودوں اور پھولوں كي پتيوں كو زبان سے تشبيهه دے كر ان كي خاموشي ميں قوتِ گويائي پيدا كردي هے اور تمام پھول يه كهنے لگے هيں كه گلچيں كے هاتھوں كي رسائي آج تك ان پھولوںتك نهيں هو سكي۔ يوں زبانِ برگ سے گويا هے اس كي خامشي دست گلچيں كي جھٹك ميں نے نهيں ديكھي كبھي اسي نظم كے ايك اوربند ميںشاعر نے پهاڑ كي بلندي سے جو ندياں راستے ميں پڑے چٹّانوں اور پتھروں سے ٹكراتي هوئي نيچے آتي هيں ان كي نه صرف خوبصورت منظر كشي كي هے بلكه ان نديوں كو جنّت كي نديوں كوثر و تسنيم سے بهتر قرار دياهے جس ميں قدرت اپنے آپ كو ديكھتي رهتي هے كه اس كے مناظر كس قدر حسين هيں ساتھ هي ان نديوں سے نكلنے والي آواز كو موسيقي سے تعبير كيا هے۔ ساتھ هي راستے كے نشيب وفراز سے ٹكراتي هوئي اور مسلسل اپني منزليں طے كرتي هوئي نديوں سے فلسفه زندگي كي طرف بھي اشاره كياهے : آتي هے ندّي فرازِ كوه سے گاتي هوئي كوثر و تسنيم كي موجوں كو شرماتي هوئي آئِنه سا شاهد قدرت كو دكھلاتي هوئي سنگِ ره سے گاه بچتي، گاه ٹكراتي هوئي چھيڑتي جا اس عراقِ دل نشيں كے ساز كو اے مسافر دل سمجھتا هے تري آواز كو وادي كهساركي شام كي منظر كشي كرتے هوئے شام ميں پھيلتي هوئي سياهي كو اندھيري رات كے زلفِ رسا سے تعبير كيا هے جس سے معلوم هوتا هے كه ليلٰي شب كوئي جيتي جاگتي دلهن هو جس نے اپنے بالوں كو كھول كر اپنے حسن ميں اضافه كر ليا هواور اس حسين مناظر ميں آبشاروں كي آواز دل كو اپني طرف كھينچ ر هي هو ۔شاعر نے اس پرفريب شام ميں چاروں طرف چھائي هوئي خاموشي كويه كهه كر :٫٫وه خموشي شام كي جس پر تكلّم هو فدا٬٬شام كے وقت كي خاموشي كي اهميت كو بڑھا دي هے۔عام طور پر رات كي خاموشي كو وحشت كے طور پر پيش كيا جاتا هے ليكن اقبال نے اس كي اهمت كو justify كرنے كے ليے پيڑ پودوں اور درختوں پر چھائي هوئي شام كي خاموشي كوفكري استغراق سے جوڑ كر ديكھنے كي كوشش كرتے هيں۔بند ملاحظه كيجئے۔ ليلي شب كھولتي هے آ كے جب زلفِ رسا دامن دل كھينچتي هے آبشاروں كي صدا وه خموشي شام كي جس پر تكلّم هو فدا وه درختوں پر تفكر كا سماں چھاياهوا برف سے ڈھكي هوئي هماله كي چوٹيوں پر آفتاب كي پهلي كرن جب پڑتي هے تو اس كا حسن ديد كے قابل هوتا هے۔اقبال نے اس حسين منظر كي نه صرف تصوير كشي كي هے بلكه چوٹيوں كو ٫ سر٬ اور برف كو دستارِ فضيلت سے تعبير كركے هماله كي اهميت اور بڑھا ديا هے۔ برف نے باندھي هے دستارِ فضيلت تيرے سر خنده زن هے جو كُلاهِ مهرِ عالم تاب پر اسي طرح غروب آفتاب كے وقت پهاڑوں پر پڑنے والے شفق رنگ اور اس سے ابھرنے والے مناظر كي تصوير كشي اقبال نے انتهائي خوبصورت انداز سے كي هے۔ كانپتا پھرتا هے كيا رنگِ شفق كهسارپر خوش نما لگتا هے يه غازه ترے رخسار پر شاعر نے شعر كے پهلے مصرعے ميں رنگ شفق كو كانپتے هوئے دكھاكر عجيب و غريب منظر پيش كيا هے اور دوسرے مصرعے ميںشفق رنگ كو غازه سے اور پهاڑ پر جمي هوئي برف كو رخسار سے تعبيركر نا انتهائي لطيف خيال هے۔ اقبال نے جس طرح هما له ، گلِ رنگيں،آفتابِ صبح، چاند، جگنو ،شمع اور بزمِ انجم وغيره نظموں ميں فطرت كا مطالعه پيش كيا هے اور قدرت كے حسين مناظر كي تصوير كشي كي هے اسي طرح نظم٫٫ ابرِ كوهسار٬٬ ميں بھي فطرت كا مطالعه كيا هے اور خوبصورت تشبيهوں اور استعاروں كي مدد سے قدرت كے حسين مناظر كي بے حد خوبصورت تصوير كھينچي هے۔ اس نظم ميںشاعر نے تمثيلي اندازِ بيان اختيار كرتے هوئے ِ كوهسار كے بادل كو جاندار كي صورت ميں پيش كيا هے اور بادل كي زباني اس كي تمام خو بيوں كو بيان كيا هے اور بادل كي وجه سے پهاڑ كي واديوں ميں جو حسين مناظرنظر آتے هيں ان كي تصوير كشي كي هے۔ شاعر نے يه كهه كر كه ابرِ كوهسار كے دامن ميں چاروں طرف پھول بكھرے هوئے هوتے هيں اور پهاڑ كي واديوں كے هرے بھرے گھاس كو مخمل كے بچھونے سے تشبيه دے كر نه صرف پهاڑ كي واديوں كي حسين منظر نگاري كي هے بلكه ابرِكوهسار كي اهميت كي طرف بھي اشاره كر ديا هے: هے بلندي سے فلك بوس نشيمن ميرا ابر كهسار هوں گل پاش هے دامن ميرا كبھي صحرا، كبھي گلزار هے مسكن ميرا شهر و ويرانه مرا، بحر مرا، بن ميرا كسي وادي ميں جو منظور هو سونا مجھ كو سبزئه كوه هے مخمل كا بچھونا مجھ كو دراصل بارش كي وجه سے هي كسانوں كي كھيتي اور ميدانوں كے سبزے لهلها تے هيں۔ليكن اس بات كو كهنے كے ليے شاعر نے جو پيرايه بيان اختيار كيا هے وه قابلِ تعريف هے۔اس بند كا پهلا مصرع ملاحظه كيجيے۔ مجھ كو قدرت نے سكھايا هے دُر افشاں هونا ناقه شاهد رحمت كا حُدي خواں هونا غم زدائے دلِ افسردئه دهقاں هونا رونق بزمِ جوانانِ گلستاں هونا دُر افشاں ﴿يعني موتي ﴾ بلبلے كا استعاره بالكنايه هے۔ اس استعارے سے مصرعے ميںجهاں حسن پيدا هوا هے وهيں بارش كے وقت كھيتوں اور ميدانوں كا منظر آنكھوں كے سامنے آجاتا هے۔كالي داس نے ميگھ دوتم ميں ايك جگه بارش كے دنوں ميں بادل اور بادل سے لپٹے هوئے قوس وقزح﴿اندر دھنش﴾ كي منظر كشي كي هے اور اس كے ساتوں رنگوں كو قيمتي جواهرات سے تعبير كيا هے۔اس رنگين فضا ميں بادلوں كے سانولے رنگ كو كرشن جي كے چهرے كے رنگ سے اور اندر دھنش كے رنگوں كو كرشن جي كے تاج سے مشابه قرار دے كرعجيب و غريب كيفيت پيدا كر دي هے۔پندرهويں شلوك ميں لكھتے هيں: ٫٫ديكھو سامنے سورج كي كانتي سے پربھاوِت ميگھ اٹھا هوا اندر دھنش كا وه ٹكرا ايسي خوبصورت دكھائي پڑ رها هے، جيسے بهت سے جواهرات كي چمك ايك ساتھ يهاں لا كر اكٹھّي كر دي گئي هو ۔اس اندر دھنش سے سجا هوا تمهارا سانولا جسم اتنا خوبصورت لگنے لگا هے جيسے مور مكٹ پهنے اور گوالے كا بھيس بنائے هوئے خودشري كرشن آ كھڑے هوئے هوں۔٬٬ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ١٠٣﴾ اس بند كے دوسرے مصرعے ميں بادل كو شاهدِ رحمت اور ناقه حُدي خواں سے تعبير كر كے بادل كي آواز كو نغمه قرار ديا گيا هے جس كي تاثير سے ريگستان ميں اوُنٹ كي رفتار تيز هو جاتي هے اور اس طرح بادل كے گرجنے كي تصوير بھي سامنے آجاتي هے۔كالي داس نے بھي بادلوں كے گرجنے اور اس كي گرجن سے ڈر كر محبوب كے آپس ميں لپٹنے گلے سے لپٹنے كا بھي نقشه كھينچا هے اور بادلوں كي آواز كو دو چاهنے والے جوڑوں كے درميان كي دوري ختم كرنے والا نغمه قرار ديا هے۔٣٢ويں شلوك ميں كالي داس نے لكھا هے: ٫٫اور ديكھو برسات كي بوندوں كو اُوپر هي اُوپر سے چونچ ميں لے لينے چتُر چاتكوں اور جھنڈ باندھ كر اُڑتي هوئي چاتكيوں كوگناتے هوئے سِدھ جن ،جب تم وهاں پهنچ كر گرجنے لگوگے تو سِدھانڈنائيںگھبرا كراپنے اپنے محبوب سے لپٹ جائيں گي۔اس گھبراهٹ بھرے هم آغوش كو پا كر وه تمهارا احسان مانيں گے٬٬۔ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٢٠٣﴾ اقبال كے اس بند كا يه مصرع استعاره بالكنايه كي بهترين مثال هے۔اس بند كا يه آخري شعرقابلِ توجه هے۔ بن كے گيسو رخِ هستي په بكھر جاتا هوں شانه موجه صرصر سے سنور جاتا هوں اس شعر ميں شاعر نے بادل كو گيسوسے تشبيهه دے كر اس سر زمين كو خوبصورت حسينه بنا ديا هے اور پھر گيسو كي رعايت سے يه كهه كر كه بادل٫٫ شانه موجه صرصر سے سنور جاتا هے٬٬ هوا كو حسينه كے كندھے سے تعبير كيا هے جو انتهائي بليغ هے۔كيوں كه هوا كے تيز جھونكوں سے آسمان ميں بادلوں كے بكھرنے اور پھر بكھر كر سنورنے كے منظر كي تصوير كشي اس سے زياده خوبصورت انداز ميں ممكن نهيں هے۔ علّامه اقبال نے اس سرزمين كو ايك دلهن قرار ديا اور كالے كالے بادلوں كو دلهن كے زلف سے تعبير كيا هے جو هوا كے جھونكوں سے دلهن كے كندھوں پر كبھي بكھر جاتے هيں تو كبھي سنور جاتے هيں۔كالي داس نے بھي ميگھ دوت ميں ايك جگه كها هے كه بادل جب هوا كے كندھوں پر سوار هو كر اُوپر اٹھے گا تو الكا پوري كي وه تمام عورتيں جن كے شوهر ان سے دور هيں اپنے لمبے بالوں كو اوپر اٹھا كے بڑے بھروسے سے تمهيں ديكھيں گي۔كھلے هوئے كالے بال گھنے بادلوں كي علامت هے تو دوسري طرف يه جدائي اور غم كي بھي علامت هے۔ كالي داس نے ايك جگه اور كالے كالے بادلوں كو كهيں نرم ونازك جُڑوں سے تو كهيں پهاڑوں ميں پائے جانے والے جواهرات اور كهيں موتيوں سے بھرے هوئے كامنيوں كے جُڑوں سے تشبيهه دي هے۔كالي داس نے ميگھ دوتم كے پهلے سرگ كے اٹھارهويں شلوك ميں كها هے كه پكے هوئے پھلوں سے لدے آم كے پيڑوں سے گھرا هوا آمر كوٹ پهاڑ پيلا هوگا۔اس كي چوٹي پر جب تم﴿بادل﴾ نازك بالوں كي جڑوں كي طرح سانولا رنگ لے كر چڑھوگے تب وه پهاڑي ديوتاو ںكي بيويوں كو دور سے ايسے دكھائي دے گاجيسے وه زمين سے اٹھا هوا ايسا جوهر هو جس كے بيچ ميں سياه اور چاروں طرف ذرد هو۔اسي طرح ٧٦واں شلوك ميں وه كهتے هيں كه اُونچے اُونچے محلوں والي الكا پوري پر برسات كے دنوں ميں برستے هوئے بادل٫كامنيوں٬ كے سر پر موتي گتھے هوئے جُڑے كي مانندچھائے رهتے هيں۔ تيسرے بند ميں بھي بادل اور بارش كي اهميت پر روشني ڈالتے هوئے اس مضمون كو نئے نئے انداز ميں باندھنے كي كوشش كي گئي هے۔بظاهر شاعر صرف يه كهنا چاهتا هے كه بادل كهيں برستا هے اور كهيں نهيں برستا هے۔ ليكن جهاں برستا هے وهاں كے نهر كو بھنور كي بالياں پهناتا هے۔دراصل پاني كي بوندوں سے نهر ميں جو بھنور پيدا هوتا هے اسے شاعر نے باليوں سے تعبير كيا هے ۔نهر كو گرداب كي بالياں پهنانا صرف Poetic description هے۔ اس مصرعے سے بھي بارش كي خوبصورت تصوير كھينچي گئي هے۔شاعر آگے كهتا هے كه كسي جگه سے بغير برسے هوئے اگر بادل گزر جاتا هے تو وهاں كے لوگ مايوس هوجاتے هيں اور بارش كے ليے ترسنے لگتے هيںكيوں كه بادل نوخيز سبزے كي اميد هے يعني جو سبزه ابھي ابھي زمين سے اگتا هے وه پاني كي كمي سے سوكھ جاتا هے۔اس ليے اس كي زندگي كا دارومدار بارش پر هے۔اس بند كے آخري مصرعے ميں شاعر نے بادل كے بننے كي سائنسي وجوهات كي طرف روشني ڈالي هے۔بند ملا حظه كيجيے۔ دور سے ديدئه اميد كو ترساتا هوں كسي بستي سے جو خاموش گزر جاتا هوں سير كرتا هوا جس دم لب جو آتا هوں بالياں نهر كو گرداب كي پهناتا هوں سبزئه مزرعِ نوخيز كي امّيد هوں ميں زادئه بحر هوں، پروردئه خورشيد هوں ميں بندھيا پهاڑ كي چوٹي﴿ جسے نيچ بھي كها جاتا هے﴾پر كھِلے هوئے كدمبھ كے پيڑ اور بادلوں كے ديده اميد كے خواهش مند ،ان پيڑوں كي بے قراري اوراس پهاڑ كے غاروں سے خوشبودار اشيا سے نكلتي هوئي خوشبو كو بھي كالي د اس نے محسوس كيا هے۔وهاں كے بازارِحسن كي عورتوںكے ذريعے جنسي لذت حاصل كرتے وقت ان خوشبوو ں كا صحيح استعمال كئے جانے كا نقشه بھي كھينچا هے۔٧٢ويں شلوك ميں لكھا هے: ٫٫هے مِتر وهاں پهنچ كر تم تھكاوٹ مٹانے كے لئے٫نيچ٬ نام كي پهاڑي پر اُتر جانا۔وهاں پر پھولے هوئے كدمب كے پيڑوں كو ديكھ كر ايسا لگے گا كه تم سے ملنے كے لئے ان كے روم روم پھڑپھڑا اُٹھے هوں۔اس پهاڑي كي گپھاو ں ميںسے ان خوشبودار اشيا كي خوشبو نكل رهي هو گي، جنهيں وهاں كي رسك﴿عاشق مزاج﴾ ويشياو ںكے ساتھ هم بستري كرنے كے وقت كام ميں لاتے هيں۔اس سے تمهيں يه بھي پته چل جائے گا كه وهاں كے شهري كتني آزادي سے جواني كے مزے ليتے هيں٬٬۔ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٣٠٣﴾ نِروندھيا ندي كي اُچھلتي هوئي لهروں اور ان لهروں پركردھني سي دكھائي دينے والي چڑيوں كي چهكتي هوئي قطاروں كي تصوير كشي كے علاوه رُك رُك كر بهنے والي لهروں اور ان ميں پڑي هوئي بھنور﴿گرداب﴾كو عورتوں كي ناف سے اور بل كھاتي هوئي ندي كي لهروں كو عورتوں كي اداو ں سے تشبيه دے كر كالي داس نے پورے منظر كو دلفريب بنا ديا هے۔٠٣ويں شلوك ميں لكھتے هيں: ٫٫هے مِتر اُجّيني كي طرف جاتے هوئے تم اُتر كر اس نِر وندھيا ندي كا بھي رس پي لينا، جس كي اُچھلتي هوئي لهروں پر چڑيوں كي چهكتي هوئي پنكتياںكردھني سي دكھلائي ديں گي۔جو بهت خوبصورت ڈھنگ سے رُك رُك كر بهه رهي هوں گي اور اور اس ميں پڑي هوئي بھنور تمهيں اس كي نابھي جيسي دكھائي دے گي۔كيوں كه عورتيں هاو بھاو كے ذريعے هي اپنے محبوب كو محبت كي بات بتلا تي هيں۔٬٬ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٣٠٣﴾ آخري مصرعے ميں اقبال نے سائنس كے اس نقطے كو پيش كيا كه سورج كي گرمي سے سمندر كا پاني بھاپ بن كر اُوپر اڑتا هے يهي بھاپ جب بهت اُوپر چلا جاتا هے تو ٹھنڈا هو كر بادل بن جاتا هے اور يهي بادل هوا كا دباو بڑھ جانے سے برسنے لگتا هے۔اسي ليے شاعر نے بادل كو سمندر كا بيٹا اور سورج كا پرورده كها هے۔ آخري يعني چوتھے بند ميں بھي شاعر نے بادل كي فضيلت كوخو بصورت انداز ميں بيان كي هے جس سے پهاڑ ي علاقوں ،پهاڑي نديوں پهاڑ كے آس پاس كے ميدانوں ، ان ميدانوں ميں كھلے هوئے پھولوں اور اس علاقے ميں بنے هوئے جھونپڑوں كا منظر آنكھوں كے سامنے پيش كر ديا هے اور ساتھ ساتھ بادل كي اهميت كا احساس اپنے قاري كو كرا ديا هے۔شاعر كهتا هے كه پهاڑ كے جھرنوں ميں سمندر جيسي جو هلچل هے وه بادل نے عطا كي هے۔ شاعر نے يه بتا كر كه پرندے بادل كي آواز ميں محو هوجاتے هيں،بادل كي آواز كو نغمه قرار دے ديا هے۔اس بند كے تيسرے مصرعے ميں شاعر نے بادل كو حضرتِ عيسيٰ قرار دے ديا هے يعني جس طرح عيسيٰ اليه اسلام مردوں كو زنده كر ديتے تھے اسي طرح بادل بھي سبزے كو هرے بھرے هو جانے كے ليے حكم ديتا هے ۔شاعر آگے كهتا هے كه بادل صرف غنچوں كو كھلنا هي نهيں سكھاتا بلكه اپني رحمت سے كسانوں كے جھونپڑوں ميں وهي خوشي پيدا كرديتا هے جو خوشي محلوں ميں پائي جاتي هے۔ چشمه كوه كو دي شورش قلزم ميں نے اور پرندوں كو كيا محو ترنّم ميں نے سر په سبزه كے كھڑے هو كے كها قم ميں نے غنچه گل كو ديا ذوقِ تبسم ميں نے فيض سے ميرے نمونے هيں شبستانوں كے جھونپڑے دامن كهسار ميں دهقانوں كے كالي داس نے آمركوٹ كے جنگل اور جنگل ميں كدمب كے پيڑ اور اس كے پھولوں كے علاوه ان پر منڈلاتے هوئے بھنورے، دلدل ميں كھلے هوئے كمل كے پھول،پتيوں اور ان پتيوں كو چرتے هوئے هرن، زمين كي سوندھي خوشبو اور ان خوشبوو ں كو سونگھتے هوئے هاتھيوں كي ايسي تصوير كشي كي هے كه جنگل ميں ايك طرح كا هلچل پيدا كرديا هے۔بائيسويں شلوك ميں لكھتے هيں: ٫٫اور پھر جس سمے تم پاني برساتے هوئے چلے جا رهے هوںگے اس وقت ادھ پكے اور هرے پيلے كدمب كے پھولوں پر منڈلاتے هوئے بھنورے،دلدلوں ميں نئي پھولي هوئي كمل كي پتيوں كو چرتے هوئے هرن اور جنگلي دھرتي كي سوندھي خوشبو سونگھتے هوئے هاتھي تمهيں راسته بتلائيں گے۔٬٬ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٢٠٣﴾ بارش كي بوندوں كا انتظار نه صرف پھولوں اور پودوں كو هوتا هے بلكه آسمان ميں اُڑتے هوئے پرندوں كو بھي هوتا هے۔بعض پرندے سِواتي نكچھتر پهلے بوند كو پي كر حامله هوتے هيں۔كالي داس نے جھنڈ كے جھنڈ آسمان ميں اڑتے هوئے ان پرندوں كي بھي منظر كشي كي هے جو بارش كي بوندوں كو زمين پر گرنے سے پهلے هي اپني چونچ ميں روك ليتي هيں۔٣٢ويں شلوك ميں كالي داس نے لكھا هے: ٫٫اور ديكھو برسات كي بوندوں كو اُوپر هي اُوپر سے چونچ ميں لے لينے چتُر چاتكوں اور جھنڈ باندھ كر اُڑتي هوئي چاتكيوں كوگناتے هوئے سِدھ جن ،جب تم وهاں پهنچ كر گرجنے لگوگے تو سِدھانڈنائيںگھبرا كراپنے اپنے محبوب سے لپٹ جائيں گي۔ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٢٠٣﴾ كالي داس نے پھولوں سے لدے هوئے پهاڑ،پهاڑ پر بادلوں كے انتظار ميں آنكھوں ميں آنسو لئے كوئل اور ان كي كُوك كي بھي منظر كشي كي هے۔٤٢ويں شلوك ميں لكھا هے: ٫٫هے مِتر ميں جانتا هوں كه تم ميرے كام كے لئے بغيررُكے جلدجانا چاهو گے پھر بھي ميں سمجھتا هوں كه كُوٹج كے پھولوں سے لدے هوئے ان خوشبودار پهاڑوں پر تمهيں ركتے تے هوئے هي جانا هوگاكيوں كه وهاں كے مور آنكھوں ميں خوشي كے آنسو بھر كراپني كوك سے تمهارا خيرمقدم كررهے هوں گے۔ ٬٬ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٢٠٣﴾ الكا نگري كے راستے ميں پڑنے والے دشارن نام كے ايك ديش كے گلشن اور گلشن ميں كھلے هوئے پھول اور خاص كر كيوڑے كے سفيد پھولوں سے آراسته سفيد گلشن كي تخليق كي اور پھر ان كي تصوير كشي كي هے۔وهاں كے گاو ںكے مندروں ميں لٹكتي هوئي چڑيوں كے گھونسلوں ، وهاں كے جنگلوں ميں پكي هوئي جامنوں كے پيڑ اور باهر سے آئے هوئے هنسوں كي بھي ايسي تصوير كشي كي هے كه تمام منظر آنكھوں ميں پھرنے لگتا هے۔٥٢ويں شلوك ميں لكھا هے : ٫٫هے مِتر جب تم دشارن ديش كے پاس پهنچو گے تب وهاں كي پھولي هوئي پھلوارياںپھولے هوئے كيوڑے كي وجه سے سفيد دكھائي ديں گي۔گاو ں كے مندر كوّا وغيره چڑيوں كے گھونسلوں سے بھرے مليں گے۔وهاں كے جنگل پكي هوئي كالي جامنوںسے لدے مليں گے۔اور هنس بھي وهاں پر كچھ دنوں كے لئے آكر بسے هوں گے۔٬٬ ﴿كالي داس گرنتھاولي،ص ٢٠٣،٣٠٣﴾ اقبال كي نظم هماله اور ابرِ كهساراور كالي داس كي شاهكار ٫٫ميگھ دوت٬٬ ميں كافي مماثلت پائي جاتي هے۔ كالي داس نے اپني اس بيانيه نظم ميں بادل كو اپنا پيغامبر بنا كر جهاں اپني بيوي كے پاس اپنا پيغام بھيجا وهيں فطرت كاوسيع مطالعه اورحسين منظر بھي پيش كيا۔اقبال نے بھي اپني ان دونوں نظموں ميں كالي داس كي طرح بادل اور قدرت كے مناظر كا بيان جس طرح كيا هے اس سے اندازه هوتا هے كه شاعر كے تخيل كي پرواز كس قدر بلند هے۔ مناظر فطرت كا مطالعه كي اهميت آج كے دور ميں اور بھي بڑھ جاتي هے كيوںكه ملحق ايٹمي هتھياروں كے تجربے هو رهے هيںاورانسانيت كو تباه و برباد كيا جا رها هے۔گلوبل وارمنگ اور ماحولياتي توازن بگڑ تاجا رها هے جس سے كائنات كي بقا كو خطره لاحق هو گيا هے۔اس لئے ايسے منصوبے بھي بنائے جا رهے هيں جس سے كائنات كو محفو ظ ركھا جا سكے اورفطرت كے لطيف و نازك حسن كو برقرار ركھا جا سكے۔ان منصوبوں كے ساتھ يه بھي ضروري هے كه اهلِ دنيا كو پھر سے فطرت كے حسين مناظر كي طرف متوجهه كيا جائے تاكه ان كے اندر كي درندگي ختم هوجائے اور معصوميت پيدا هو سكے ساتھ هي مير كي طرح يه محسوس كر سكيں كه : لے سانس بھي آهسته كه نازك هے بهت گام كارگهے آفاق كي اس شيشه گري كا

کوئی تبصرے نہیں:

ایک تبصرہ شائع کریں