جمعرات، 30 اپریل، 2009

شاعري صرف تفريح نهيں هے/Poetry is not only entertainment

ڈاكٹر شيخ عقيل احمد
e-mail:aquilahmad@yahoo.com
Website:people.du.ac.in/~aahmad

شاعري صرف تفريح نهيں هے

دنيا كي وه تمام قوميں صفحه هستي سے مٹ گئيں جنهوں نے اپني تهذيب اور اپنے ادب كي حفاظت نهيں كي۔ليكن مٹھي بھر اسرائيلي قوم آج بھي زنده هے اور اپنے وجود كا احساس ساري دنيا كو دلاتي رهتي هے۔كيوں كه اس قوم نے اپني تهذيب اور اپنے ادب كو مٹنے نهيں ديا۔لهٰذا ادب اور شاعري قوموں كو زنده و تابنده ركھنے كے وسيلے هيں۔ كسي بھي زنده قوموں كي پهچان اس كي تهذيب،زبان،ادب،فلسفے سے هوتي هے جنهيں پھيلانے اور مشتهر كرنے كے لئے شاعري سے بهتر ين ذريعه هے۔يه وه ذريعه اظهار هے جو سينه به سينه ايك انسان سے دوسرے انسان ميں منتقل هوتي رهتي هے اور ايك جگه سے دوسري جگه پهنچتي رهتي هے ساتھ هي كتابوں كے اوراق ميں محفوظ رهے يا نه رهے ليكن دل كے نها خانے ميں ضرور محفوظ رهتي هے۔قرآن شريف نثري صنف ميں هونے كے باوجود بھي شعري لوازمات سے اور نزاكتوں سے پُر هے۔اس كي آيتيں كسي نه كسي وزن و بحر ميں هيں۔قافيے اور رديف كي تكرار كي گونج هر جگه سنائي ديتي هے۔اسي لئے هم اسے ياد كر ليتے هيں اور يه بھي سينه به سينه اسلام كے وارسين تك پهنچتي رهتي هے۔مها بھارت ،رامائن اور گيتا جيسي آسماني كتابوں كے علاوه دنيا كي بيشتر رزميه اور عظيم كتابيں شاعري كے سانچے ميں ڈھالي گئي هيں۔مثلاّ كالي داس كي گرنتھاولي ميں شامل ٫٫ميگھ دوتم٬٬، ٫٫رگھوونشم٬٬، ٫٫كمار سمبھو٬٬ اور ٫٫شكنتلم٬٬ جيسي تخليقات شاعري كي هيئيت ميں هيں۔اسي طرح شاهنامه فردوسي ، مثنوياتِ مولانا روم ، حافط ، سعدي اور بيدل وغيره شاعروں كي غزليات، Wordsworth, Milton, Shakespeare وغيره عظيم تخليق كاروں كي تخليقات شعري اصناف ميں هيں۔مير، غالب اور اقبال جيسے عظيم شخصيات نے بھي شاعري كي زبان ميں اپنے جذبات و خيالات كا اظهار كياهے۔اقبال نے فلسفه عشق،فلسفه خودي، فلسفه شاهين اور ابن عربي كے صوفيانه نظرئے كي تشريح و تعبير شاعري كي زبان ميں كر كے يه ثابت كر ديا هے كه شاعري صرف تفريح نهيں هے بلكه بهت كچھ هے۔اهلِ علم كا خيال هے كه تمام ذرائع ابلاغ ميں شاعري موثر ترين ذريعه هے۔ يهي وجهه هے كه شاعر كے دل سے نكلي هوئي بات قاري يا سامع كے دل تك براه راست پهنچتي هے اوردير تك اپنا اثرقائم ركھتي هے۔شايداسي لئے پيغمبر اسلام محمد نے اپنے دور كے شاعروں كو Erotic شاعري اور خرافات كے موضوعات كو ترك كركے شاعري كے ذريعه دين كو پھيلانے اور عوام اورمعاشرے كي اصلاح كرنے كا مشوره ديا تھا ۔آپ اگر چاهتے تو شاعري كو لعنت قرار دے ديتے ليكن آپ نے ايسا نهيں كيا كيوں شاعري ايك ايسا Atom هے جس سے تخريبي اور تعميري دونوں كام ليئے جا سكتے هيں۔اس لئے آپ نے سوچا كه كيوں نه اس سے تعميري كام ليا جائے شاعري تعريف كي اور اسے تعميري كاموں كو انجام دينے كي ترغيب دي۔ مولانا حالي نے بھي شاعري كے ذريعه معاشرے كي اصلاح كي بات كي اور مناجات بيوه اور مدوجزر اسلام جيسي نظميں لكھ كر معاشرے كي اصلاح كي تحريك چلائي۔فارسي اور اردو كے بيشتر شعرانے صوفيوں كے نظريه وحدت الوجود اور وحدت الشهود كے مشكل ترين مسائل كو شاعري كي زبان ميں آسان اور موثرطريقه سے پيش كر كے يه ثابت كردياكه اپنے جذبات و خيالات كے اظهار كے لئے اس بهتر اور موثر ذريعه كوئي دوسرا نهيں هے۔يهي وجه هے كه عهدِمير و مرزا سے لے كر غالب اور غالب كے بعد لكھنوي شعرا كے زمانے تك شاعري كا جادو خانقاهوں سے شرفائ كي محفلوں تك اور گلي كوچوں سے طوائفوں كے كوٹھوںتك سر چڑھ كر بولتا تھا۔ مشاعرے اور ادبي و شعري محفليں جهاں عوام كي تفريح كے ذرائع تھيں وهيںتهذيب سيكھنے ،ذهني سكون حاصل كرنے اور تصوف كي پهلي زينه سے آخري زينه تك كي سفر طے كرنے كے لئے شاعري كي مدد لي جاتي تھي۔
٫٫ادب٬٬ تهذيب كا چهره هوتاهے اور شاعري اس چهرے ميں موجود لطافت و نزاكت هوتي هے كيوں كه شاعري ادب كے تمام اصناف اور تمام فنونِ لطيفه ميں لطيف ترين صنف هے۔ چهره اور خاص كر چهرے كي لطافت ونزاكت كے بغير دنيا كے كسي بھي خوبصورت شے كا تصور نهيں كيا جا سكتا ۔تھوڑي دير كے لئے فرض كيجئے كه هماري مشتركه تهذيب ايك خوبصورت دلهن هے تو ادب اس دلهن كا چهره هے اور شاعري اس دلهن كے چهرے كي نزاكت هے۔ تاج محل فن تعمير كي انتهائي نادر و ناياب مثال هونے كے ساتھ ساتھ دنيا كا ساتواں عجوبه هے۔ يه هندوستان كي مشتركه تهذيب بھي هے جس كا چهره ٫٫ادب٬٬ اور چهرے كي نزاكت شاعري هے۔اس لئے يه كهنا غلط نهيں هو گا كه ادب اپنے آپ ميں سب سے بڑا عجوبه هے اور شاعري اس سے بھي بڑا عجوبه هے۔لهٰذا اس كي قدروقيمت كو ملحوظِ خاطر ركھتے هوئے اس كي حفاظت كرنا هماري اوّلين فرض هے۔
آج پوري دنيا ايك Globel Village ميں تبديل هو چكي هے اور ايك ملك كي تهذيب دوسرے ملك كي تهذيب پر اثر انداز هو رهي هے اورنوجوان طبقه مشاعروں اور ديگر علمي و ادبي محفلوں سے محظوظ هونے كے بجائے Friendship Day اور اس طرح كے نه جانے كون كون سے days منا رهے هيں اور مَول كلچر، culture remix اوركئي ديگر خرافات كي كلچر سے محظوظ هو رهے هيں۔ ماده پرستي اور صارفيت بھي بيماري كي طرح مغرب سے مشرق تك پھيلتي جا رهي هے ،ذهني و قلبي سكون ختم هو رهي هے ، لوگ نروان اور موكش حاصل كرنے كے لئے پهاڑوں كے غاروں ميںاور گنگا كے پَويترگھاٹوں پر بھٹك رهے هيں۔ليكن انهيں نه كهيں موكش پراپت هو رهي هے اور نه كهيں قلبي و ذهني سكون مل رهي هے۔ايسي صورتِ حال ميں انهيں روحانيت اور تصوف كے راستے پر گامزن كر نے كي ضرورت هے۔اور ان راستوں پر چلنے كے لئے جس راهبر كي ضرورت هے وه صرف شاعري هے۔شاعري هميں عشق مجازي كے راستے عشق حقيقي تك پهنچاتي هے ۔ عشق حقيقي وه منزل هے جهاں پهنچ كر انسان دنيا كے تمام غموں اور الجھنوں سے نجات پا ليتا هے۔كيوں كه اس مقام پر صرف خوشياں هي خوشياں هيںجسے پرمانند بھي كها جاتا هے۔شايد يهي وجه هے كه انگريزي زبان ميں شاعركوخالق، فاطر اور صافع وغيره كها جاتا هے اورقديم لاتيني زبان ميں شاعر كو نبي بھي كها جاتا هے ۔فارسي كا بھي بڑا قديم ضرب المثل هے كه٫٫شاعري پيغمبري كا جزو هے٬٬۔اسي لئے رابرٹ براو نگ نے خدا كو شاعرِ اكمل كها هے اور ڈاكٹر بجنوري نے انهيں تصورات كے زيرِ اثر كها هے كه٫٫ آفرينش كي قدرت جو صفاتِ باري ميں سے هے شاعر كو بھي ارزاني كي گئي هے۔رابرٹ براو نگ اور بجنوري كے خيالات كو درست ٹھراتے هوئے ناقدوں نے شعري اصطلاح ٫٫آمد٬٬ كو وحي يا الهامي قرار ديا هے اور دليل يه پيش كيا هے كه آمد دراصل شعر كي وه عنصري ماهيت هے جو بے اختيار اور بے ساخته شاعر كے دل ميں موجزن هوتا رهتاهے جسے وحي سے تعبير كيا سكتا هے۔ لهٰذا شاعري محض تفريح هي نهيں بلكه كچھ اور بھي هے۔آج كا دور High Tech كا دور هے۔اس لئے ضرورت اس بات كي هے كه شاعري كو High Tech سے جوڑ ديا جائے اور Internet كي www.youtube.com جيسي websites پر مشاعروںاور شعري نششتوں كي Vedio recording اور غزل گلوكاراو ں كي مترنم آواز ڈال كر پوري دنيا كو پھر سے شاعري كے سحر ميں اسير كر ديا جائے۔ تاكه همارے قوم كے نوجوان High Tech تفريح كے ساتھ ساتھ هماري كھوئي هوئي تهذيب، قلبي وذهني سكون پھر سے حاصل كر سكيں۔

کوئی تبصرے نہیں:

ایک تبصرہ شائع کریں