اتوار، 26 اپریل، 2009

رابندر ناتھ ٹيگوراور فلسفه زندگي/Ravinder Nath Tagore

Dr.Shaikh Aquil Ahmad
(Associate Professor)
E-mail: aquilahmad@yahoo.com
Website:people.du.ac.in/~aahmad



ايشيائي اديبوں،شاعروں مفكروں اورفلسفيوں كے كهكشاں ميں رابندرناتھ ٹيگور ايك چمكتے هوئے ستارے كي مانند هيں۔ايك اديب وشاعر كي حيثيت سے ٹيگور بنگالي زبان و ادب كے گوئيٹے مانے جاتے هيں۔مغرب كي نظر ميں وه ايك غير معمولي قومي رهنمااور مغرب ميں روحانيت كے مشرقي سفير تھے۔انهوں نے اپني شاعري كے ذريعے اپنے هم وطنوں كے دل ميں دھيرے دھيرے حب الوطني كا جذبه پيدا كيا تھا۔اسي ليے گاندھي جي نے انهيں ايك قدآور قومي نگهبان كے مجسمے سے تشبيه دي هے۔وه انسانيت ،آفاقيت اورانساني اتحاد كے زندمثال تھے۔
ويويكا نند نے هندوستان كے نشاۃِثانيه كو خود آگاه اور جواں سال بنانے اور مغرب و مشرق كو ايك دوسرے كے قريب لانے كي كوشش كي تھي تاكه دونوں ايك دوسرے كو سمجھ سكيں اور ايك دوسرے كي تهذيبي قدروں سے مستفيد هو سكيں۔رابندر ناتھ ٹيگور نے ويويكا نند كے ان دونوں كاموں كو اپنے ديگر پيشرو ں اور هم عصروں كے مقابلے ميں زياده پُر زور طريقے سے آگے بڑھايا۔اس اعتبار سے ويويكا نند كو رابندر ناتھ ٹيگور كا پيشرو اور خود رابندر ناتھ ٹيگور كو قديم و جديد كے درميان تخليقي كڑي كها جا سكتا هے ۔انهوں نے ادب اور فن كي روشني ميں نشاۃِثانيه كے اهم پهلوو ں كو آگے بڑھايا اور زندگي كے تمام گوشوںكومشتر كه فلسفے كي روشني ميں اپنايا جن ميں ادب،موسيقي، پينٹنگ،معيشت، سياست، سماجي اصلاح اور تعليم اهم هيں۔ان معاملات ميں انهيں اپنے هم عصروںسے نظرياتي اختلافات تھے تاهم ان تما چيزوں سے پيشتر وه لازماً ايك شاعر اور موسيقار تھے۔وه ايك ڈرامه نگار، ايك ناول نگار، ايك كهاني كار، ايك اداكار، ايك ما هرِ تعليم اور ايك اعليٰ درجے كے مفكر بھي تھے۔وه ايك عظيم محبِّ وطن بھي تھے ليكن ان كا جذبه حبّ الوطني لاكھوں هندوستانيوں سے مختلف تھا۔وه تعميري اور سماجي كاموں سے زياده جڑے رهے جبكه دوسروں نے اپنے جذبه حب الاوطني كے اظهار كے ليے نعره بازي اور مظاهروں كا سهارا ليا۔اگرچه ٹيگور نے سياسي واقعات و حادثات ميں تمام عمر پوري دلچسپي لي مگر ذهني طور پر انهيں سياست سے نفرت تھي۔اسي ليے وه كبھي بھي سياسي تحريكوں سے اپنے آپ كو متحرك طور پر وابسته نهيں كيا۔البتّه وه مختصر عرصے كے ليے تقسيم هند كے خلاف جو احتجاج كيے جا رهے تھے اس سے جڑے رهے۔
رابندر ناتھ ٹيگور٧مئي ١٦٨١ ميں اپنے آبائي مكان جوراسنكو﴿JORASANKO﴾ ميں پيدا هوئے تھے جو كلكتّے ميں گنگا كے كنارے واقع هے۔ٹيگور كا خاندان ٹيگور فيملي كے نام سے مشهور ومعروف تھا جو بيك وقت قديم وجديد كا سنگم تھا۔كها جاتا هے كه ٨ويں صدي كے وسط ميں كنّوج كي راجدھاني سے پانچ برهمنوں كو هندو سماج كو پاك كرنے كے ليے لايا گيا تھا جسے بدچلن بدهسٹ لا حكوميت نے ناپاك كرديا تھا۔مانا جاتا هے كه ٹيگور كے جدِ اول كا نام دَكشا ﴿DAKSHA﴾ تھا۔
ربندر ناتھ ٹيگور كا خاندان قديم وجديد كا منفرد سنگم تھا۔اس بات كا اندازه اس سے چلتا هے كه ان كے گھر ميں ايك طرف اُپنيشدكا مطالعه هر روز پابندي سے كيا جاتا تھا اور دوسري جانب اهلِ خانه هميشه نئے خيالات اور نئي سوچ كے حق ميں رهتے تھے جس نے پرانے رسم ورواج كودركناركرديا۔دراصل رابندر ناتھ ٹيگوركے والددبندر ناتھ ٹيگوراُپنيشد كے ايك بڑے عالم اور قديم هندوستاني تهذيب كے استعاره تھے۔والد كي تمام علمي اور تهذيبي خوبياں ورثے كے طور پر بيٹے كے اندر منتقل هو گئيں۔
قديم وجديد كے اس خوشگوار سنگم نے ٹيگور كے فكركے بنياد كو پخته كرنے ميں كار آمد ثابت هوا ۔ماضي كي روشني ميں نئي تهذيب كي تمام خوبيوں كو انهوں نے اپنا يا اور اسے هندوستاني تهذيب كے سانچے ميں ڈھالا۔ٹيگور كي تخليقات ميں شاعري ، موسيقي، كهانياں ،ناول اور ڈراموں كے علاوه ان كا قائم كرده وِشوَبھارتي جيسے علمي اور تهذيبي اداره بھي مغرب و مشرق كے خوبصورت امتزاج كا بهترين نمونه هے جو آج بھي اپني معنويت اور محبوبيت كے اعتبار سے بے مثال هے۔ٹيگور قديم هندوستان كے رشيوںاورمنيوں كے نقشِ قدم پر چلتے رهے ليكن اپنا ذهن هميشه كھلا ركھا اور مغرب كي اچھائيوں سے فيضياب هو نے كي ترغيب ديتے رهے۔اس ليے انهيں اگر جديد رشي سے تشبيه دي جائے تو غلط نهيں هو گا۔
رابندر ناتھ ٹيگور كا دور هندوستان كي تاريخ كا عظيم الشان دور تھا ۔اُس دور كي اهميت اس اعتبار سے اور زياده بڑھ جاتي هے كه اس دور ميں تين بڑي انقلابي تحريكيں ايك ساتھ چلائي جا رهي تھيں جن ميں پهلي تحريك ٫٫برهموں سماج ٬٬كي تحريك تھي جس كے باني راجه رام موهن رائے تھے۔دوسري تحريك ٫٫قومي تحريك ٬٬تھي جس كا مقصد تعليم يافته لوگوں كے درميان تيزي سے پھيلتے هوئے اس رجحان كي مخالفت كرنا تھي جس سے متاثر هو كر ماضي كي قدروں كو ترك كيا جا رها تھا۔اس تحريك كے ذريعے عوام سے اپنے سوچ ميں توازن پيدا كرنے اور ماضي كي قدروں كو بغير سوچے سمجھے ترك نه كرنے كے ليے اپيل كي جاتي تھي كيوں كه صحيح معنوں ميں ماضي اپنے دامن ميں كچھ ايسي قدريں سميٹے هوئے رهتي هے جو لازوال هوتي هيں۔اس تحريك سے متاثر هو كر ٹيگور نے كها تھا كه هميں اپني عقل و فكرسے اپني دنيا تخليق كرني چاهئے۔اس كے ليے هميں ايسے بنياد پر اپني مثالي دنيا كي تخليق كرني هو گي جو بے حد مضبوط هو۔اور ايسا بنياد كوئي اور نهيں بلكه هندوستان كي شاندار ماضي هے ۔ تيسري سب سے اهم تحريك اصلاحِ زبان و ادب كي تحريك تھي جوبنكم چندرچٹرجي ﴿Bankim Chandra Chatterjee﴾ كے ذريعے چلائي جا رهي تھي۔اس تحريك نے بنگالي ادب ميںقديم مرصع و مسجع اسلوب اور مشكل اورثقيل هيئت كو ترك كركے آسان ،ساده اور سليس اسلوب ايجاد كيااور جديد جهت اور هيئت سے روشناس كرا كر ادبي دنيا ميں انقلاب برپا كر ديا۔را بندر ناتھ ٹيگور نے بھي بنكم چندر چٹرجي كے اس تحريك سے متاثر هو كر نه صرف نثر و نظم كي هيئت ا ور اسلوب ميں نت نئے كامياب تجربے كيے بلكه بنگالي نظم و نثر ميںنشاۃِثانيه كا آغاز كيا۔
رابندر ناتھ ٹيگور سات سال كي عمر سے اسكول جانے لگے تھے ليكن اسكول كا ماحول اور طالب علمي كا وه زمانه ان كے ليے خوشگوار نهيں تھالهٰذا انهوں نے اسكول ميں شرارتيں بھي كي اور اسكول سے كلاس چھوڑ كر بھاگتے بھي رهے۔اسكولي زمانے كي تمام ناخوشگوار يادوں نے انهيں اپنے بچوںاور دوسرے بچوں كي تعليم كے ليے ايك ايسے اسكول قائم كرنے پر مجبور كر ديا جس كا طرز تعليم اور ماحول خوشگوار اور منفرد هو۔لهٰذا انهوں نے ٢٢ دسمبر ١٠٩١ ميں شانتي نيكيتن ميں ايك آشرم قائم كيا جس نام ٫٫برهم چريه آشرم٬٬ ركھا گيا۔اس آشرم كو قائم كرنے كا مقصد خوشگوار ماحول ميں طالب علموں كو تعليم دينے كے علاوه ان كے دماغ كو ايسے خيالات اور سوچ سے بھر نا تھا كه انسان،انسانوں كي دنيا ميں پيدا هوا هے لهٰذا هماري زندگي اور دنيا كے تمام انسانوں كي زندگي كے درميان هم آهنگي ضروري هے۔اسي ليے آگے چل كراس ادارے كو آفاقي سطح پر شهرت اور مقبوليت نصيب هوئي۔
والده كے انتقال كے بعد رابندر ناتھ ٹيگور كي تعليم وتربيت ان كے بڑے بھائي جوتي رندرا ٹيگور اور بھابھي كادمبني نے كي۔بڑے بھائي اور بھابھي كي بے انتها محبت اور بهترين تربيت نے ان ميں فرشته جيسي صفت پيدا كي اور ان كے اندر چھپے هوئے شاعرانه وموسيقانه جوهر كو پهچاننے اور پھر اسے بروئے كار لانے ميں مدد كي۔اس بات كا اندازه اس سے هوتا هے كه انهوں نے صرف ٤١ سال كي هي عمر ميں اپني پهلي طويل بيانيه نظم لكھي تھي جو ٠٠٦١ مصرعوں پر مشتمل تھي۔اس كے بعد انهوں نے كبھي بھي پيچھے پلٹ كر نهيں ديكھا اور اپني طويل زندگي كو شاعري اور موسيقي، ڈرامه ، ناول اور كهانيوں كي تخليق كے ليے وقف كر ديا ۔ تخليقي زندگي كے پهلے سال كي چند تخليقات شائع نهيں هو سكيں ليكن ان كي طويل اور متحرك زندگي ميں جو تخليقات منظر عام پر آئيں ان ميں ان كي نظميه شاعري كے مجموعوں كي تعداد ٥٢ هيںجبكه ناولوں كي تعداد ٥، ڈراموں كي تعداد ٥١ اور مضامين كے مجموعوں كي تعداد٥هے۔انهوں نے اپني تخليقات بنگالي اور انگريزي ميں هي لكھي ليكن عالمي سطح پر ان كي تخليقات نے مقبوليت ومحبوبيت حاصل كي جس كي وجه سے دنيا كي تقريباً تمام زبانوں ميں ان كے ترجمے كرائے گئے ۔ ان تخليقات ميں٫٫ گيتانجلي ٬٬ قابل ذكر هے جس كي بدولت انهيں ٫٫نوبل انعام٬٬ سے نوازا گيا۔ ان كي پوري زندگي ميں جو تخليقات شائع هوئيں ان كي كُل تعداد ٧٦ هے۔ان كے انتقال كے بعد جو كتابيں شائع هوئيں ان كي تعد ٨١ هے۔ان كي كتابيں جو بهت مشهور هوئيں ان ميںگيتانجلي كے علاوه TheGardener,Crescent Moon,The Fruit Gathering,Lover's Gift and Crossing وغيره خاص اهميت كي حامل هيں۔ شاعري ميں Glimpses of Bangal Life اور Hungry Stones اور دوسري كهانياں جيسے٫٫ ماسي٬٬ وغيره بهت مشهور هوئيں۔ان كے ڈراموں ميں چترا، The King of the Dark Chamber,The Post Office, اور The Cycle of the Springs وغيره بهت مشهور هيں۔ان كے ناولوں ميں The Home and the World,Gora, اورThe Wreck وغيره بے حد مقبول و مشهور هيں۔ان تمام تخليقات كے علاوه لندن اور Oxford ميں ديئے گئے ان كے خطبات بھي قابلِ ذكر هيں جن ميںMy Reminiscences, Nationalism, Nationalism,Creative Unity,The Religion of Man اورCrisis of Civilization وغيره بهت مشهور هيں۔
رابندر ناتھ ٹيگور كي تخليقات كي بنيادي خصوصيات وه هيں جن ميں انهوں نے انساني همدردي كي بات كي هے جو انساني روح پر خوشگوار اور گهرا اثر ڈالتي هيں۔شايد يهي وجه هے كه بين الاقوامي سطح پر انهيں پسنديدگي كي نظر ديكھي گئي اور انهيں آفاقي شهرت بھي حاصل هوئي اس كے باوجود كه ان كي تخليقات هندوستاني عناصركي بھيني بھيني خوشبو اور ابتدا تا آخر قومي جذبے سے سرشار هيں كيوں كه يه خالص هندوستاني نشاۃِ ثانيه كي پيداوار هيں۔ٹيگور نے اپنے ناولوں اور ڈراموں كے جو كردار خلق كيے هيںوه انتهائي معمولي درجے كے عام انسان هيں ليكن ان كے هركات و سكنات، غموں اور خوشيوں سے غير معمولي بصيرت انعكاس هوتا هے۔
رابندر ناتھ ٹيگور كي شاعري جن چيزوںسے سب سے زياد ه اثر انداز هوئي ان ميں اپنيشد اور بدھ مذهب كا گهرامطالعه خاص هے جس نے ان كي شاعري ميں اس فلسفے كو جنم دياجس ميں كها گيا هے كه اپني روح ميں اتني وسعت پيدا كروكه دنيا كے تمام انسان اس ميں سما جائيںكيوں كه دنيا كے تمام انسانوں ميں جو بنيادي جوهر هے وه صرف روح هے۔ Quantam Physics نے تو اب يه ثابت كر ديا هے كه هر مادے ميں جو چيز قدر مشترك هے وه جوهر هے ۔اس ليے كائنات ميں ايسي كوئي چيز نهيں هے جس سے انساني رشتے قائم نه هو سكيں اسي ليے فارسي كے ايك شاعر مرزا عبدالقادر بيدل نے كها هے كه ميرا دل هي چھوٹا هے ورنه تمام رنگينيوں كے ساتھ كائنات كو اپنے سينے ميںبھر ليتا۔ شعر ملاحظه ليجئے:
دل اگر مي داشت وسعت بے نشاں بود ايں چمن
رنگِ مے بيروں نشست از بسكه مينا تنگ بود
﴿اگر دل ميں كچھ گنجائش هوتي تو اس باغ يعني دنيا كا نشان بھي نه ملتا۔مينا كے تنگ هونے كي وجه سے شراب كا رنگ باهر ره گيا۔شراب كا رنگ استعاره هے دنيا كي رونقكے ليے اورمينا سے تشبيه دي هے اپنے دل كوس﴾
اپنيشد اور بدھ مذهب كي تعليمات كے بعد ويشنَو مت كا بھي ان كي شاعري پر گهرا اثر هے۔ان كي شاعري ميں جو سوز و گداز كي كيفيت اور بے پناه محبت كا جذبه پايا جاتا هے وه وَيشنَو مت كي دين هے۔ كبير كي تعليمات اوران كے فلسفے كا اثر بھي ان كي شاعري پڑا تھا جس كي وجه سے انهوں اسلام اور هندو مذهب ميںدر آئے سخت رويّے كي مخالفت كي تھي۔ ان سب كے علاوه ان كي شاعري كو ٫٫بال سنگيت٬٬ Baul songs " " ميں پائي جانے والي سادگي، فكر ميں گهرائي اوردرد سے بھري آوازنے بھي بے حد متاثر كيا۔بال سنگيت دراصل بنگال كے گاو ں گاو ں ميں گھوم گھوم كر گائے جانے والي وه علاقائي سنگيت هے جو انساني همدردي اور آپسي محبت كا درس ديتا هے۔اس سنگيت سے جو پيغام ملتا هے اس كے مطابق خدا انسان كے دل ميں رهتا هے اس ليے رابندر ناتھ ٹيگور كا ماننا هے كه انسانوں سے نفرت كرنے كي كوئي وجه نهيں هے بلكه سچ تو يه هے كه انسان هي وه اصل خدا هے جو محبت اور خدمت كيے جانے كے لائق هے۔متذكره تمام اثرات نے انساني تاريخ يعني انساني كائنات كي تخليق كي تاريخ كے تئيں عزت اور محبت كے جذبے سے ٹيگور كو سرشار كرديا۔
انگريزوں كي آزاده روي نے بھي رابندرناتھ ٹيگور كو بے حد متاثر كيا تھا۔وه يوروپ كے اعليٰ تمدن اور بے شمار سائنسي ترقي كي تحسين كرتے تھے ۔انگريزوں كے ذريعے لائي هوئي نئي تهذيب اور نئے علوم و فنون سے مستفيد هونے كي ترغيب ديتے تھے۔انگريز مصنفوں خاص كر ورڈسورتھ اوراور شيلي جيسے شاعروں كي تخليقات بھي انهيں پسند تھيں كيوں كه ان ميں انساني محبت، انصاف اور انسان كي آزادي جيسے موضوعات سب سے زيا نماياں هيں۔انهوں نے ايك جگه لكھا هے كه:
"When I was young we were all full of admiration for Europ, with its high civilization and its vast scientific progress,and especially for England which had brought this knowledge to our doors. We had come to know England through her glorious literature, which had brought a new inspiration into our young lives.The English authors,whose books and poems we studied, were full of love for humanity, justice and freedom.This great literary tradition had come down to us from the revolution period. We felt its power in Wordsworth's sonnets about humen liberty.We gloried in it even in the immature productions of Shelley.....All this fired our youthful imaginations.We belived with all our simple faith that even if we rebelled against forign rule, we should have the sympathy of the west."
ر اجه رام موهن رائے اور برهمو سماج كي تعليمات نے بھي ان كو متاثر كيا تھا۔ان دونوں تعليمات كے زيرِاثران كے خيالات اور فكر ميں وسعت پيدا هوئي اورانهوں نے مغربي تهذيب كي اچھائيوں كو اپنانا ضروري سمجھا۔
٫٫ اتحاد ِ زندگي ٬٬﴿Oneness﴾كے تصور كو انهوں نے اپني تخليق اور فكر كا بنياد بنا ياكيوں كه انهوں نے هميشه يه محسوس كيا هے كه انسان اور فطرتNature) ( كے درميان ايك قريبي رشته هے۔ اس كا اظهار انهوں نے اپني ايك نظم ميں بھي كيا هے۔نظم كا يه حصه ملاحظه كيجئے۔
My heart is full, full of joy, no one is out side,all are within my heart.
ايك دوسري نظم ميں وه كهتے هيں:
Come brothers, come, plunge into this stream of life,to be carried away with the world current in company with the sun, moon and stars.
دراصل ان كي نظموں سے ظاهرهوتا هے كه وه نه صرف انسان اور كائناتِ فطرت كے گهرے اتحاد كو شدت سے محسوس كرتے تھے بلكه انسان اور خالق كائنات كے درميان بھي گهرے اتحاد كو محسوس كرتے تھے۔٫٫ اتحاد زندگي٬٬ كے تصور سے شاعر كا يه اعتقاد اُبھرتا هے كه تمام زندگي ايك هے كيوں كه خدا بھي ايك هے ۔اس ليے انسان كے ليے يه ضروري هے كه وه اپنے آپ كو خدا كا جز سمجھے۔
رابندر ناتھ ٹيگور نے اپني تخليقات ميں روشني كي اهميت پر بهت زور ديا هے كيوں كه روشني ان كے يهاں علم و آگهي كي علامت هے۔ وه اپنے ادراك و آگهي كي پختگي اور تصور كي بلند پروازي كے ليے دعا مانگتے تھے۔
"They stand with uplifted eyes thirsty after light, lead them to light My Lord."
(The Times of India,The speaking Tree)
رابندر ناتھ ٹيگور كي نظم كا يه ٹكڑا بھي ملاحظه كيجئے :
Light my light, the world filling light, the eye kissing light, heart sweetening light." "
(The Times of India,The speaking Tree)
رابندر ناتھ ٹيگور كے فلسفے كا محر ك سورج بھي هے۔ان كے يهاں روحاني حقيقت كا ادراك سورج كي شعاعوںكے ذريعه هوا هے۔انهوں نے لكھا هے كه:
"One day while I stood watching at early dawn the Sun sending out its rays from behind the trees, I suddenly felt as if some ancient mist had in a moment lifted from my sight and the morning light on the face of the world revealed an inner radiance of joy.The invisible screen of the common place was removed from all things and all of mankind and this ultimate significance was intensified in my mind and this is the definition of beauty."
(The Times of India, Soma Chakravarty , speaking tree)
رابندر ناتھ ٹيگور كا مندرجه بالا انگريزي عبارت ميں روشني كي اهميت اور افاديت پر زور ديا گيا هے كيوں كه يه وه روشني هے جس سے آنكھوں پر پڑے هوے قديم دھند اور عام جگهوں كي ظلمت ختم هو جاتي هيں اور دل ودماغ منور هو جا تے هيں جس كي وجه سے معني و مفهوم اور ادراك كااحساس شدت كے ساتھ هوتا هے جو حسن كي صحيح تعريف هے۔فراق گوركھ پوري نے اپنے كسي مضمون لكھا هے كه كسي بھي شے كو ديكھ كر احساس كي شدّت جتني زياده تيز هو گي وه شے اتني هي زياده خوبصورت نظر آئے گي۔بهر حال ٹيگور كے مندرجه بالا عبارت ميں آنكھوں پر پڑے قديم دھند اور ظلمت كے پردے جاهليت كي علامت هے جبكه نور يا روشني عقل و آگهي كي علامت هے ليكن ان دونوں ميں گهري معنويت اور فلسفه بھي چھپا هوا هے جسے اشراقي فلسفے كي روشني ميں سمجھا جا سكتا هے۔اس فلسفے كے مطابق نور وظلمت دو الگ چيزيں نهيں هيں اور نه يه دو نوں مختلف قائم بالذات ماخذ سے ظهور ميں نهيں آئي هيں۔واضح رهے كه قديم ايراني فلسفي زرتشي كے پيروكاروں كا خيال تھا كه نورو ظلمت كے دو مستقل ماخذ هيں۔دراصل زرتشي مسلك كے ماننے والے ثنويت پر اعتقاد ر نهيں ركھتے تھے اس ليے ان كا يه خيال تھا كه ايك سے صرف ايك هي صادر هو سكتا هے۔اسي بنيا د پر انهوں نے نوروظلمت كے دو مختلف ماخذ قرار ديا تھا جسے بعد ميں اشراقي فلسفيوں نے اسے بے بنياد بتايا جو صحيح هے۔اشراقيوں كا كهنا تھا كه نور كے اثبات ميں هي ظلمت كي نفي پوشيده هے۔دراصل نور خود كو قائم ركھنے كے ليے ظلمت كو منور كر ديتا هے۔ٹيگور نے اپنے اقتباس ميں جس نور كي بات كي هے وه در اصل٫٫نور مجرد٬٬ يعني ٫٫عقل كلي٬٬ هے۔ايك مادي جسم ظلمت اور نامعلوم جوهر كا مركب هے جس كو٫٫ نور مجرد٬٬ منور كر ديتا هے۔ اس سلسلے ميں اشراقي فلسفيوں كا خيال هے كه :
٫٫انفرادي عقل يا جسے روح بھي كها جا تا هے نور اول كي ايك دھندلي سي تصوير يا عكس بعيد هے ۔نور مجرد خود كو بالذات جانتا هے اور كسي٫٫ غير انا ٬٬ كا پابند نهيں هوتا جو اس كے وجود كو منكشف كر سكے۔شعور يا علم ذات نور مجرد كا جوهر هے۔يهي نور مجرد كو نفي نور سے متميز كرتا هے۔٬٬
ٹيگور نے كها تھا كه خدا كے متعلق معلومات حاصل كرنا اور اپنے وجود كوخدا كا جز سمجھنا هي انسان كا اصل اور آخري مقصد هو نا چاهئے ۔ اس عظيم مقصد كو دنياوي مقاصد كا زائده نهيں سمجھناچاهئے۔ٹيگورنے اپني نظموں ميں لوگوں سے اپيل كي هے كه خدمت خلق اورعشق خلق كے ذريعے خدا كے سامنے اپنے آپ كوسپرد كرديں۔ اسلامي نظرئے كے مطابق بھي عبادت كا مطلب هے خدا كے سامنے اپنے آپ كو سپرد كرنا اور خدا كے سامنے خود سپردگي سے مراد هے كه انسان كے جسم كا هر جز اوراس كے علاوه اس كے پاس جو كچھ هے وه خدا كے مخلوق كي خدمت كے ليے وقف هو۔اس كا مطلب يه هے كه هماري لا محدود اور غير فاني خوشياں قوم و ملك اور انسانيت كي خدمت ميں مضمر هيں۔ رابندر ناتھ ٹيگور نے بھي اپني نظموںميں جا بجا يه كها هے كه ايك انسان كي زندگي تكا ليف سے بھر جائيگي اگر وه مادي دنياكي آرزو ںسے اپنے آپ كو الگ نه كرلے۔صوفيا كرام كا بھي يهي خيال هے كه انسان جب مادي دنيا كي تمام آرزو ں سے بيگانه هو جائے تو وه تمام غموں سے نجات پا ليتا هے۔ دراصل ٹيگور اپني تخليقات ميںدنيا وي چيزوں كو حاصل كرنے كي آرزو ں كو ترك كرنے كا پيغام دياهے ۔ان كي تصانيف سے يه نتيجه بھي اخذ كيا جا سكتا هے كه صرف اپنے ملك اور اپني سر زمين سے محبت كرنا كافي نهيں هے بلكه هر شخص كو يه سمجھنا چاهئے كه وه صرف اپنے ملك كا شهري نهيں بلكه پوري كائنات كا شهري هے اس ليے اسے پوري كائنات سے اتني هي محبت كرني چاهئے جتني كه وه اپنے ملك اور اپني سر زمين سے كرتا هے۔آفاقيت يا پوري دنيا كے ليے اتحاد كے فلسفے كے ذريعے انهوں نے ايك ايسي دنيا كا خواب ديكھا تھا جو انساني استحصال اور كمزور ملك پرطاقتور ملك كے غلبے سے پاك صاف هو۔
٩١ويں صدي كے آخر تك رابندر ناتھ ٹيگور نے اپنے آپ كو ادب كے ليے وقف كر ديا تھا۔سماجي اور سياسي تقاضے اور ان سے جڑے سوالات نے انهيں اپني طرف بهت زياده متوجه نهيں كيا ليكن انيسويں صدي كے خاتمے كے بعد انهوں نے اپنے ادبي كاموں كو بهت حد تك كم كركے دھيرے دھيرے قومي رهنما كا رول ادا .كرنے لگے
آخر ميں يه كها جاسكتا هت كه رابندر ناتھ ٹيگور صرف ايك ادبي اورسماجي شخصيت كے مالك نهيں تھے بلكه وه ايك محب و طن بھي تھے۔وه كبھي بھي سياست داں نهيںرهے ليكن وه ايك سياسي مفكر ضرور تھے۔انهوں نے اعلان كيا تھا كه همارے سماجي تنظيم ميںفرد كو ذات پات كے بنا پر نظر انداز كركے هندوستان اپني آزادي كھو چكا هے۔اس ليے انهوں نے هميشه قومي فلاح و بهبود كے ليے مختلف طرح كي خدمات كي ضرورت پر زور ديا تھا۔انهوں نے اپنے ملك سے بے پناه محبت كي جس كا انعكاس ان كي كئي نظموں ميںموجودهے۔ان كي مشهورنظم ٫٫ جَنَ گَنَ من ادھينا يك ٬٬ قومي ترانه بني۔ان كي حب الوطني الگ نوعيت كي هے۔انسانيت كے ليے ان كے دل ميں محبت كا جو جذبه تھا اس نے انهيں اپنے ملك و قوم سے بھي محبت كرنا سكھايا اور ساتھ هي پوري دنيا ميں امن پيدا كرنے كاجزبه بھي ان كے اندر پيدا كيا۔اس طرح وه انسانيت كے پيغامبر بنے۔انسان اور انسان كے درميان بهتر مفاهمت كے ليے انهوں نے عوام كے اندر استعداد پيدا كركے انسانيت كي خدمت كرنے كي كوشش كي۔وه هندوستان ميں سماج كے مختلف نسلوں كو مدغم كرنے كے ساتھ ساتھ مغرب ومشرق كو بھي متحد كرنا چاهتے تھے ۔انساني اتحاد ان كي زندگي كا آخري مقصد تھا۔آپسي مفاهمت اور تعاون كے زريعے دنيا بھر ميں نوعِ انسان كي اتحاد كي كوشش اور انسان كي قدروعظمت كے اعتراف پر زور دے كر انهوں نے انسانيت كي بهت بڑي خدمت كي۔يهي وجه هے كه وه صرف ايك شاعر اور ادبي شخصيت كي حيثيت سے هي نهيں بلكه اس سے كهيں زياده ايك انسان دوست كي حيثيت سے پوري دنيا ميں مشهور هوئے۔

کوئی تبصرے نہیں:

ایک تبصرہ شائع کریں