ہفتہ، 25 اپریل، 2009

/نظميه شاعري ميں سورج كي اساطيري اورتلميحي معنويت

Dr.Shaikh Aquil Ahmad
(Associate Professor)
-mail: aquilahmad@yahoo.com
Website: www.people.du.ac.in/~aahmad


نظميه شاعري ميں سورج كي اساطيري اورتلميحي معنويت


كائنات ميں بے شمار ايسي اشيائ اور موجودات هيں جو صديوں سے هماري زندگي ، سماج اور تهذيب كو متاثر كرتي رهي هيں۔ ادب ميں بھي ان كا استعمال كهيں لغوي معنوں ميں تو كهيں علامت اور استعارے كے طور پرهوتا رها هے۔ ادب ميں استعارتي اور علامتي اظهار كي بے شمار مثاليں ملتي هيں ۔ اردو شاعري ميں بھي علامتي اظهاركے كئي شيڈس ملتے هيں ۔علويات ميںسورج ، چاند اوركواكب دنيا كے وجود ميں آنے سے لے كر تا قيامت كسي نه كسي شكل ميں هماري زندگي كو اثر انداز كرتے رهيں گے۔ ان ميں سورج كئي لحاظ سے اهم هے اسي ليے نظميه شاعري ميںسورج كا استعمال بطور علامت اور استعاره هوتا رها هے۔سورج كو اس كے مختلف منازل اور مختلف صورتِ حال كے تحت خوشي، عيش و عشرت ،طاقت ، ترقي، علم و آگهي، روشني كا سر چشمه، خدااورسيارے وغيره كي علامات كے طور پر به كثرت استعمال كيا گيا هے۔اس ليے يه جاننا بھي ضروري هے كه آخر سورج كي اهميت هماري تاريخ، تهذيب ،معاشره اور زندگي ميں كيا هے؟سائنسي نظريے سے اس كا جواب تلاش كيا جائے تو معلوم هوگا كه زرعي پيداواركے اعتبار سے سورج بهت اهميت كا حامل هے۔كيوں كه سورج كي روشني سے دريا ميں بخارات پيدا هوتے هيںاور وهي بخارات كرّه زمهرير تك پهنچ كر ابر بن جاتے هيں اور هوا ابر كو دور دور تك لے جاتي هے تب بارش هوتي هے اوريهي بارش زمين كو نمو عطا كرتي هے،نهريں اورچشمے جاري هوتے هيں۔كهتے هيں كه بخارات كو سورج كي روشني پكاتي هے اور اس سے سونا، چاندي،لوها،شيشه، ياقوت، اورهيرے جيسے اجساد اور معدنيه بھي پيدا هوتے هيں۔درخت بھي اگتے هيں اورنباتات پر بھي اس كا اثر هوتا هے۔
سورج سب ستاروں ميں بادشاه كي حيثيت ركھتا هے۔يه فلك چهارم پر واقع هے اگر يه فلك ثوابت ميں هوتا تو حرارت اور برودت دونوں كا اثر اشيا پر نماياں هوتا اور اعتدال اور توازن قائم نه ره پاتا۔اس ليے سورج مسلسل سفر ميں رهتا هے اور مشرق سے طلوع هوكر مغرب ميں غروب هوتا هے۔اسي ليے قرآن ميں كها گيا هے كه ٫٫والشمسُ لِمستقرِلها٬٬۔سورج كے مختلف كردار پربحث كرنے سے پهلے يه بھي جان لينا ضروري هے كه هندو مائيتھو لوجي ميںسورج سے متعلق كيا كها گيا هے؟
ويدك اشلوكوں ميں سورج كو ٫٫سُريا٬٬ اور ٫٫ساوتري٬٬ كے نام سے مخاطب كيا جاتا هے۔كبھي كبھي ان دونوں ناموں كو ساتھ ساتھ ليا جاتا هے تو كبھي ايك دوسرے كے بدل كے طور پر۔يه بھي خيال كيا جاتا هے كه صبح اور شام ميں جو سورج نظر آتا هے اسے ٫٫سُريا٬٬ كها جاتا هے اور جب سورج غروب هوجاتا هے تو اسے ٫٫ساوتري ٬٬كهتے هيں۔ كها جاتا هے كه ساوتري كي سنهري آنكھيں، سنهرے هاتھ، سنهري زبان هوتي هے۔يه بگھي كي سواري كرتا هے جسے سفيد پاو ں والے چمكيلے گھوڑے كھينچتے هيں۔
هندوستان كي قديم ترين هندو و ں كي مذهبي كتابوں ميں سورج كو٫ ٫برهم٬ ٬كي علامت مانا گيا هے۔سورج كائنات كي تخليق كرتاهے اور اسے تباه بھي كرتا هے۔يه عمل كي بھيعلامت هے ، يه مذهب كي بنياد هے اورعلم كا بھي سر چشمه هے۔ر ِگ ويد ميں٫٫ سورج٬٬ كو تمام ديوتاو ں كي آنكھ كها گيا هے۔٫٫سورج٬٬ كو بارش كرانے والا ديوتا بھي سمجھا جاتا هے۔سورج كو آفاقي حقيقت كي بھيعلامت مانا جاتا هے۔اسے هميشه نيا اور جوان رهنے والا اداكار بھي كها جاتا هے۔شايد اسي ليے ن م راشد نے اپني ايك نظم ميں يه كها هے كه ٫٫مثالِ خورشيدوماه و انجم مري محبت جواں رهے گي۔٬٬
ويد كا مقدس ترين منتر ٫٫گائتري٬٬ جسے ويدوں كي ماں بھي كها جاتا هے، كي تلاوت طلوع آفتاب كے وقت عقيدت مند برهمن كرتے هيں جس ميں سورج كو مخاطب كركے روحاني معجزاتي طاقت كے حصول كے ليے دعا مانگي جاتي هے كيوں كه آفتاب كے اوج سے هي تمام حيوانات كے بدن ميں قوت ونشو پيدا هوتي هے۔ اور اس كے نزول سے انساني اجسام ميںاضمحلال پيدا هوتا هے۔ اس منتر كا انگريزي ترجمه Indian Wisdom',p.20 ميں اس طرح درج هے۔
Let us meditate on the excellent glory of the Divine;
May He enlighten (or stimulate) our understandings.
سائنسي نظريے سے ديكھا جائے تو زرعي پيداوار ميں Direct يا Indirect طورپر سورج كا كرداربهت اهم هے۔مثلاًزرعي پيداوار كے ليے زمين،روشني ، هوااور بارش بے حد ضروري هے۔ان چاروں عناصر﴿زمين،روشني،هوا اور پاني﴾ كے وجود ميں آنے كي سائنسي اور جغرافيائي وجه سورج هي هے۔ اسي ليے W. J. Wilkingsنے برهم پُران كے حوالے سے سورج كو "Mihira" يعني﴿وه جو زمين كو پاني ديتا هے﴾ "He who waters the earth" اور Vivaswat يعني ﴿وه جو پُر نور هو﴾ "The Radiant one." كها هے۔ يهي وجه هے كه دنيا كے قديم ترين تمدّن ميسوپوٹاميا اور مصري تمدّن كي ابتدا سے هي سورج كو غله پيدا كرنے والااورسكھ پهنچانے والا ٫٫را٬٬ ديوتا سمجھاجاتا تھا۔
فارسي اور اردو شاعري ميںانسان كوايك ذرّه ، مجبور وناتواںتصور كياجاتارها هے ليكن علامه اقبال نے مردِ مومن كا تصّور پيش كركے انسان كے احساسِ كمتري كو دُور كيا ۔ اس كے بعد اردو شاعري ميں انسان كو مٹي كا نهيںبلكه خدا كا ذرّه سمجھا جانے لگا ۔اس ضمن ميں كئي شعرا كي نظميں مثال كے طور پر پيش كي جا سكتي هيںجن ميں شهاب جعفري كي نظميںتو اس تصور سے پوري طرح معمور هيں۔انهوں نے اپني بعض نظموں ميںسورج كوخداسے تعبير كيا هے اور انسان كو سورج كا ذرّه قرار ديا هے۔ جيسا كه اُوپرذكر كيا گياهے كه هندوو ں كي مذهبي كتابوں كے مطابق سورج كو٫ ٫برهما٬ ٬كي علامت مانا گيا هے جو اس كائنات كي تخليق كرتاهے، اسے اپنے اختيار ميں ركھتا هے اور اسے تباه بھي كرتا هے۔ اس قول كو مد نظر ركھتے هوئے شهاب جعفري كي ايك نظم٫٫ذرّے كي موت٬٬كا يه شعر ملاحظه كيجيے:
اپنے سورج سے بچھڑا هوا تاره هوں
اپني فطرت سے بكھرا هوا پا ره هوں
اسي نظم ٫٫ذرّے كي موت٬٬ ميں ايك جگه انسان كو سيّاره سے تعبير كيا هے جو سورج سے ٹوٹ كر الگ هو گيا هے۔ جس سے نظامِ كشش كا توازن برقرار نهيں رهنے كا انديشه پيدا هو گيا هے۔انسان كو ايك سيّاره قرار دينے سے جهاں انسان كي عظمت اور اس كے طاقتور وجود كا احساس هوتا هے وهيں يه بھي پته چلتا هے كه شهاب جعفري سائنسي رموز سے بھي آشنا هيں۔

ميں نظامِ كشش سے جدا هو گيا
چاند سے كس قدر فاصله هو گيا
٫٫
چاند سے كس قدر فاصله هو گيا هے٬٬ كهه كر شاعر نے فلكِ تدوير كے قمر كي كشش اور آفتاب سے اكتثابِ نور اور پوري فلكي ماهيت كي طرف اشاره كيا هے۔چاند تاريك هے اور آفتاب سے روبرو هوكر هي روشن رهتا هے۔يه ايك نظامِ كشش هے كه وه تاريك سياره هوتے هوئے بھي روشن رهتا هے۔

اختر الا يمان كي مشهور بيانيه نظم ٫٫ايك لڑكا٬٬ جو شاعر كا هم زاد هے اور جس ميں بيانيه پوري طرح سے تحليل هو گيا هے، كے دوسرے بند سے شهاب جعفري كے مندرجه بالا خيالات كي تائيد هوتي هے ۔اس بند كا يه حصه ديكھيے:

خدائے عزّو جل كي نعمتوں كا معترف هوں ميں
مجھے اقرار هے اس نے زمين كو ايسے پھيلايا
كه جيسے بستر كمخواب هو، ديبا و مخمل هو
مجھے اقرار هے، يه خيمه افلاك كا سايا
اسي كي بخششيں هيں، اس نے سورج ،چاند،تاروں كو
فضاو ں ميں سنوارا اك حد فاصل مقرر كي

متذكره بند كے مصرعوں ميںشاعر نے خدا كي بخشي هوئي نعمتوں كا اعتراف كيا هے جن ميں سوره رحمٰن كي پرچھائياں موجود هيں ليكن آخري مصرعے ميں يه كهه كر كه٫٫ اس نے سورج ،چاند ،تاروں كو فضاو ں ميں سنوارا ايك حد فاصل مقرر كي٬٬ ،سورج ،چاند اور تاروں كو سيارے قرار ديا هے اورفلكياتي نظام كي طرف بھي اشاره كيا هے۔
علمِ نجوم ميں سورج كو تمام سياروں كابادشاه كها جاتا هے۔علمِ نجوم كے مطابق نو سيّارے هيںاوران سيّاروں كي گردش هي دنيا ميں انسان كي تقدير بناتي اور بگاڑتي هے۔ان سيّاروں ميں سورج كو خاص اهميت حاصل هے۔كها جاتا هے كه تمام سيّارے سورج سے هي طاقت حاصل كرتے هيںاور نفع و نقصان پهنچاتے هيں۔برهم پوران كے مطابق سورج كے باره نام هيں جن ميں W.J.Wilkins كے مطابق ايك نامGrahapati يعني"The Lord of the stars." بھي هے۔
ن م راشد نے اپني ايك علامتي نظم ٫٫ اندھا جنگل ٬٬ميں سورج كو علم اور كاتب تقدير كي علامت كے طور پر استعمال كيا هے جبكه اندھا جنگل ظلمت كا مركز هے۔اس نظم كے چند مصرعے ملاحظه هوں:

جس جنگل ميں سورج درّانه در آيا هے
پتھر هے وه جنگل، پتھر اس كے باسي بھي
ديو نے لے لي ان سے چھونے تك كي شكتي بھي
آفت ديكھي ايسي بھي؟
پهلے مصرعے ميں جنگل ظلمت كي علامت هے جبكه سورج روشني كي علامت هے۔شاعر نے دو سرے مصرعے ميں جنگل اور جنگل كے باسي كو پتھر قرار دے كر يه كهنے كي كوشش كي هے كه يه دنيا ايك اندھيرے جنگل كي طرح هے جهاں هنوز علم كي روشني نهيں پڑي ۔اسي ليے يهاں كے انسان بھي پتھر كي طرح بے حس اور بے جان هيں۔اسي بند كے مندرجه ذيل مصرعوں ميں شاعر نے سورج كي كرنوں كو زندگي بخشنے والي شے سے تعبير كيا هے۔

جن پيڑوں پر سورج نے ڈاليں اپني كرنيں
وه صديوں كے اندھيرے پيڑ هيں اندھے جنگل ميں
آخر آنكھيں كيسے ان كو مل جائيں پل ميں
يارا هے كا جل ميں؟
كرنيں پھر بھي كتني دھني هيں،كتني دريا دل
چھاپ رهي هيں مرده پتوں هي پر تصويريں

ان مصرعوں ميں اندھا جنگل مركز ظلمت هے اور مرده پتّے ان انسانوں كي علامت هے جن پر نه علم كي روشني كا كوئي اثر هوتا هے اور نه تقدير بدلنے والے ستاروںكا۔
ن م راشد نے سورج كو مشرقي تهذيب كي علامت كے طور پر بھي استعمال كياهے۔ ان كي ايك نظم ٫٫ظلم ِرنگ٬٬ جس ميں امتيازِ رنگ و نسل كي وجه سے مغرب و مشرق ميں جو دورياں اور نفرتيں پيدا هو گئي هيں ،ان كے متعلق اپنے خيالات كا اظهار كرتے هوئے مغربي تهذيب پر مشرقي تهذيب كو فوقيت دي هے۔ اس نظم كے يه مصرعے ملاحظه كيجيے:

مگر وه هاتھ جن كا بخت،
مشرق كي جواں سورج كي تاباني
كبھي ان نرم و نازك، برف پرورده حسين باهوں
كو چھو جائيں،
محبت كي مكيں گاهوں كو چھو جائيں

شاعر نے ان مصرعوں ميں مغربي تهذيب پر مشرقي تهذيب كے تفوق كي بات اس ليے كي هے كه مشرقي تهذيب كي بنياد مذهب پر هے جو محبت اور بھائي چارے كا پيغام ديتا هے۔
راشد كي ايك اور نظم٫٫ايك زمزمے كا هاتھ٬٬ ميں بھي سورج كو بطور علامت استعمال كيا گيا هے۔ اس نظم ميں زمزمے كا هاتھ يعني وه هاتھ جو دعا كے ليے يا دعا دينے كے ليے اٹھتا هو،پر زور ديا گيا هے ۔شاعر نے اس هاتھ كي اهميت اور آفاديت كوظاهر كرنے كے ليے كبھي كها هے كه اس هاتھ ميں شمع كي لرزش هے جو شاهراه پر روشني ديكھاتي هے، كبھي اسے روٹي كمانے والا هاتھ اور زندگي كا اشاره كها هے تو كبھي اسے جام اٹھانے والا هاتھ كها هے جو خوشي كي علامت هے۔اس هاتھ كو غم زده كے آنسو پوچھنے والا هاتھ بھي كها هے۔آخر ميں اس هاتھ كو سورج كا جز قرار دے كر اسے عبادت كے لائق قرار دے ديا هے۔اس
نظم كے يه مصرعے ملاحظه كيجيے:

افسوس كه دهليز پر
اك عشق كهن سال پڑاهے

اس عشق كے سوكھے هوئے چهرے
په ڈھلكتے هوئے آنسو
اس هاتھ سے پونچھيں
يه هاتھ هے وه هاتھ
جو سورج سے گرا هے
هم سامنے اس كے جھك جائين دُعاميں
كه يهي زندگي ومرگ كي هر دھوپ ميں
هر چھاو ں ميں
الفاظ و معني كے نئے وصل كا پيغام بنے گا

يهاں سورج روشني كے مركز اور بلندي كے علاوه خدا كي بھي علامت هے جو بڑا هي رحيم و كريم هے۔متذكره نظم ميں شاعر نے يه كهه كر كه ٫٫يه هاتھ هے وه هاتھ، جو سورج سے گرا هے،هم سامنے اس كے، جھك جائيں دعا ميں٬٬ سورج كے اُس اساطيري كردار كي طرف اشاره كيا هے جس ميں كها جاتا هے كه يه بگھي كي سواري كرتا هے جسے سفيد پاو ں والے چمكيلے گھوڑے كھينچتے هيں،وه زمين كو روشن كرتا هے،اس كے سنهرے هاتھ دعا دينے كے ليے پھيلے رهتے هيں۔
ن م راشد نے سورج كو بلندمرتبه اور جاه جلال كے استعارے كے طور پر بھي استعمال كياهے۔اپني ايك نظم ٫٫شباب گريزاں٬٬ ميں دنيا كي بے ثباتي كي طرف اشاره كرتے هوئے لكھا هے كه:

ميں اك تازه وارد ستاره سهي،
جانتا هوں كه، اس آسماں پر
بهت چاند ، سورج، ستارے اُبھر كر
جو اك بار ڈوبے تو پھر اُبھرے نهيں
يهاں آسماں ، چاند ،سورج اورستارے اُن انسانوں كي علامات هيں جو اپني طاقت اور دولت كي بدولت پوري دنيا پر حكومت كرتے آئے هيں ليكن وقت كي گردش نے صفحه هستي سے ايسے لوگوں كا نام و نشان تك مٹا ديا۔
گوهر نوشاهي نے بھي اپني ايك نظم٫٫سانپ آ كاٹ مجھے٬٬ ميں انسان كو بے بس مجبور، ناتواں اور مفلس كي علامت كے طور پر استعمال كيا هے جبكه سورج كوبلندي اور دولت كي علامت كے طور پر استعمال كيا هے اس نظم ميں شاعر نے تذليل هونے سے مر جانا بهتر سمجھتا هے۔چند مصرعے ملاحظه هوں۔
شهر كے اُونچے مكانوں په چمكتا سورج
مجھ سے كهتا هے كه تو ننگا هے
اور ميري روح مجھے كهتي هے:
جسم كو ڈھانك، مري شهر ميں تذليل نه كر
٫٫شهر كے اُونچے مكانوں پر چمكتا سورج٬٬ شان و شوكت اور دولت كي علامت هے جو هميشه غريبوں كو نيچي نظر سے ديكھتي هے۔اس نظم ميں شاعر نے دولت مندوں پر طنز اور مفلسوں پر اظهارِ همدردي كيا هے۔
ن م راشد نے اپني كئي نظموں ميں٫٫ سورج٬٬ كو ظلم و ستم كي علامت كے طور پر بھي استعمال كيا هے۔اپني ايك نظم٫٫نيا آدمي٬٬ ميں ايك خاص ماحول پس منظر ميں ايك سين ابھارا هے ۔پھر جيسے پرده گرتا هے اور كوئي نيا منظر كسي نئے پس منظر ميں پھر ابھرتا هے جس سے اس نظم ميں ڈرامائي كيفيت پيدا هوگئي هے۔اسي ڈرامائي انداز ميں سورج كے اساطيري كردار كا رول نظم كے ان مصرعوں ميں ملاحظه كيجيے:

روايت،جنازه
خدا اپنے سورج كي چھتري كے نيچے كھڑا
ناله كرتا هوا
جنازے كے همراه چلتے هوئے
گھر كے لوگوں كا شور و شغب
ريا كار لوگوں كو شور و شغب كا سرور
يهاں ٫٫سورج ٬٬ تباه و برباد كرنے والے آلات كي علامت هے جسے طاقتور ملك اپنے ملك كي حفاظت كا سامان سمجھتے هيں ليكن كمزور ملكوں كے ليے يه تباه كن هتھيار هيں۔دوسرے مصرعے ميں٫٫سورج كي چھتري٬٬ سے ذهن ميدان حشر كي طرف بھي منتقل هوجاتا هے جس كے متعلق قرآن شريف ميں كها گيا هے كه سورج سوا نيزے پر هو گا ،آسمان زمين سے مل جائے گا اور خدا كو آٹھويں عرش كے ساتھ نيچے لايا جائے گااور خدا كے سامنے سبھي كے ا عمال كا حساب كتاب هوگا۔
جديد نظم نگار شعرا ميں ميراجي نے سورج كو بطور علامت تقريباًپچيس نظموں ميں استعمال كيا هے۔ان نظموں ميں آمدِ صبح،دن كے روپ ميں رات كي كهاني،كتھك،حرامي، سوريه پوجا، ديو مالا سے سائنس تك،اجنتا كے غار، انجام، دور كناره، ايك شكاري، ايك شكار، اے لڑكي، لذت كي بيچارگي، ايك شام كي كهاني،شرابي، كب جوگ مٹے گا تيرا،جيون آس كا دھوكا گياني،دل دامن كا متوالاهے، دل ميں جس كي دھن هے سمائي وغيره۔ اس كے علاوه ميراجي نے انگريزي، فرانسيسي اور روسي ادب كے شعرا كي متعدد نظموں كے ترجمے كيے هيں جن ميں سورج كا استعمال بطور علامت دس مرتبه كيا گيا هے۔
ميرا جي كي ايك نظم ٫٫آمدِ صبح٬٬ ميں رات محبوبه،چاند،عاشق اور ستارے رات كے دوپٹّے كااستعاره هے ليكن ٫٫سورج٬٬ رات اور چاند كے درميان كي محبت كا خاتم هے يعني villian كي علامت هے۔اس نظم كے چند مصرعے ملاحظه كيجيے۔

هے دل ميں چاند كے، جذبه محبت كا
چھپاتا هے وه غيروں كي نگاهوں سے اڑھا كر اك دوپٹّه اس كو تاروں كا
مگر چنچل هے راني رات كي بے حد

پرندے چهچهاتے هيں،
وه لو، سورج بھي اپني سيج پراب جاگ اٹھا هے،
گئي رات اور دن آيا

پهلے تينوں مصرعوں ميں چاند اور رات كو مجسم قرار دے كر چاند كے جذبه محبت كو ظاهر كرنے كے ليے شاعر نے كها هے كه چانداپنے محبوبه يعني رات كو غيروں كي نگاهوں سے چھپانے كے ليے تاروں كے دوپٹّے سے اسے ڈھك ديا هے۔تاروں كے دوپٹے سے ڈھكنے كا خيال انتهائي نازك هے اور اس عمل ميں محبت كي سرشاري كا احساس هوتا هے۔ليكن سورج كو اپنے اسٹيج پر آنے سے چاند،رات،اور ان دونوں كي محبت كا وجود پل بھر ميں ختم هوجاتاهے يعني سورج ظلم كي علامت هے۔اسي طرح شاعر نے ايك دوسري نظم٫٫دن كے روپ ميں رات كي كهاني٬٬ ميں رات كو دن پر ترجيح دي هے كيوں كه رات ميں سايے نهيں هوتے هيں۔ميرا جي كے يهاں سايے دراصل دل كا غم ،دل كي خلش اور دل كي وه تمنائيں هيں جو خاموش رهتے هيں مگر سور ج كے آجانے سے رات كي سياهي مٹ جاتي هے اور چاروں طرف هر چيز كے سايے ابھرنے لگتے هيں ۔ اسي ليے شاعر يه نهيں چاهتا هے كه سورج كبھي نكلے اور اگر نكل بھي جائے تو شاعر دعا كرتا هے كه گھٹا چھا جائے۔اس نظم كے چند مصرعے ملاحظه كيجيے:
رات كے سائے هي خاموش رها كرتے هيں
دن كے سائے تو كها كرتے هيں
بيتي لذت كي كهاني سب سے
اور مري هستي بھي اب دن كا هي اك سايه هے
جس كے هر ايك كنارے كو شعاع سوزاں
اپني شدّت سے جلانے په، مٹانے په تلي بيٹھي هے،
كاش آجائے گھٹا اور بن جائے
چڑھتے سورج كا زوال
چڑھتا هوا سورج ايك محاوره هے جو طاقت كي علامت هے۔اسي ليے علامتي پيرايے ميں يه مقوله مشهور كه هميشه چڑھتے هوئے سورج كي پوجا هوتي هے۔ليكن يهاں چڑھتا هوا سورج ظلم و ستم كي علامت هے۔عمر خيام كي رباعيوں كا انگريزي ترجمه فيٹز جير لرلڈ نے كي تھي ۔ميرا جي نے بھي انگريزي ترجمے كو بنياد بنا كر عمر خيام كي رباعيوں كا اردوتر جمه كيا تھا۔ان ترجموں ميںمندرجه ذيل رباعي اس ليے قابلِ ذكر هے كه اس ميں بھي سورج كو ظلم و ستم كي علامت كے طور پر استعمال كيا هے۔

جاگو سورج نے تاروں كے جھرمٹ كو دور بھگاياهے
اور رات كے كھيت نيرجني كا آكاش سے نام مٹايا هے
جاگو اب جاگي دھرتي پر اس آن سے سورج آيا هے
راجه كے محل كے كنگورے پر اُجول تير چلايا هے۔

اس رباعي كے پهلے اور دوسرے مصرعے كي ابتدا لفظ ٫٫جاگو ٬٬ سے كي گئي هے جو خبردار كر رها هے سورج سے ۔تاروں كو بھگانااور اجول تير چلاناجيسے افعال ظلم و جبر كي اشاريه هيں۔
موجوده دور كے نظم نگار بلراج كومل نے اپنے مجموعه كلام ٫٫ سفر مُدام سفر٬٬ كي كئي نظموں ميں سورج كو علامت كے طور پر استعمال كيا هے۔ مثلاًنظم ٫٫ميں شاعر ميں فنكار٬٬ ميں كها هے كه ٫٫ ميں سرسوں كے هنستے هوئے كھيت ميں پھول بن كركھلا تھا ميں سونا تھا پگھلا هوا گرم سورج يهاں شاعر نے ايك تخليق كار اور فنكار كو پھول ،سونا اور پگھلے هوئے سورج سے تعبير كركے يه بتانے كي كوشش كي هے كه ايك تخليق كار جهاںپھولوں كي طرح نرم و نازك اور شگفته هوتا هے وهيں پگھلے هوئے سورج كي طرح اپنے اندر آگ كي گرمي ركھتا هے۔
ان كي ايك نظم ٫٫ سُرخ سورج كا زهر٬٬ ميں سورج ظلم كي علامت هے۔اس نظم كے چند مصرعے ملاحظه كيجيے:

جستجو كي هر ايك منزل پر
تنها هوتا هوں، ياد كرتا هوں
آخرِ شب وه كون آيا ؟
سُرخ سورج كا زهر هاتھوں سے
كس نے آكر مجھے پلايا تھا

سُرخ رنگ، خود هي خطرے كي علامت هے اور زهر تو جان ليوا هوتاهي هے ليكن ان دونوں كو سورج كے ساتھ جوڑ كر سورج كو مزيد ظلم كي علامت بنا ديا هے۔
حمايت علي شاعر نے بھي ايك نظم٫٫تضاد٬٬ ميں طاقتور اور دولت مندوں كے زوال كو ڈوبتے هوئے سورج سے تعبير كيا هے۔يه مصرعے ديكھيے:

نه جانے اس لمحه گريزاں كے تنگ دامن ميں كتني صدياں سمٹ گئي تھيں
نه جانے ميري نظر ميں كتنے نئے افق جگمگائے
كتنے هي چاند سورج اُبھر كے ڈوبے

حمايت علي شاعر كے اس جملے سے كه٫٫كتنے نئے افق جگمگائے،كتنے هي چاند سورج ابھر كے ڈوبے٬٬سے هماري تهذيب كي شكست و ريخت كي طرف بھي ذهن جاتا هے ، جو درست هے كيوں كه اس دور كے اكثر شعراكے كلام ميں تهذيبي عروج وزوال سے متعلق نظميں ملتي هيں۔
ڈوبتا هوا سورج بھي ايك محاوره هے جو زوال كي علامت هے۔چڑھتا هوا سورج كبھي ڈوبتا بھي هے۔دوسرے لفظوں ميں يه كها جا سكتا هے كه وقت كے بدلنے كے ساتھ ظالم كا ظلم ختم هو جاتا هے بلكه كبھي كبھي ظالم مظلوم بن جاتا هے۔ميرا جي نے اپني ايك نظم ٫٫كتھك٬٬ ميں ڈوبتے هوئے سورج كو زوال كي علامت كے روپ ميں استعمال كيا هے۔چند مصرعے ملاحظه كيجيے:

كيوں چھوڑ سنگھاسن راجا نے بن باس ليا،كيا بات هوئي
كب سكھ كا سورج ڈوب گيا، كب شام آئي، كب رات هوئي
ساون كي رم جھم گونج اٹھي بال چھائے، برسات هوئي
راجا تو كهاں ، پرجا پياسي اك اور هي روپ ميں ناچتي هے

ميرا جي كے يهاں سورج ،چاند اور رات كے علامتي اظهار كے متعلق فتح محمد ملك اپنے ايك مضمون ٫٫ ميرا جي كي كتابِ پريشاں٬٬ ميں لكھتے هيں كه:
يرا جي كے هاں دن ظلم كي علامت هے اور رات تخليقي جوش ونمو اور انبساط كي علامت۔٫٫آمدِ صبح٬٬ اور ٫٫ سنجوگ٬٬ جيسي نظموں ميں رات اور چاند پريتم اور پريمي هيں اور سورج رقيب۔اور غروب آفتاب سے لے كرطلوع آفتاب تك كے ليے حدول كش وقفه زماں ميں انساني عشق كا ڈراما سارے رنج و راحت سميت ديكھا جا سكتا هے۔رات اور دن كي يه علامات ذاتي اور روماني هي نهيں اجتماعي اور سياسي رنگ بھي ركھتي هيں۔

﴿ميرا جي ايك مطالعه،ڈاكٹر جميل جالبي،ص،٢٦٢﴾
ميرا جي كي ايك نظم ٫٫ديو مالا سے سائنس تك٬٬ ميں سورج كو جهاں ديو مالائي علامات كے طور پر استعمال كيا گيا هے وهيں اسے سائنسي نظريے سے بھي ديكھنے كي كوشش كي گئي هے۔چند مصرعے ملاحظه كيجيے:

تارے مل كر شور مچائيں ديكھو چندا ماموں ننگے
ان كو كون يه بھيد سمجھائے
گيان كا سورج بڑھتا جائے
مكتب ميں استاد بتائے
كيسے دن ساون كے آئے
چلتے سورج ميں هے گرمي
اس گرمي كے دل كي نرمي
دھيرے دھيرے كھوَلتے ساگر كے سينے پر كرنوں كا اك جال بِچھائے
بونديں بھاپ بنيں پھر بادل

تينوں اَن مٹِ دھيان كے دھوكے
سورج ديوتا چندا ماموں، دھرتي ماتا
او هو هو هو بھيگ نه جائيں لاو چھاتا

سورج كي گرمي سے بھاپ كا بننا اور بھاپ بن كر اوپر اٹھنا اور بادل كا بننا پھر ٹھنڈا هوكر بارش كا هونا ايك سائنسي عمل هے۔ليكن اس سائنسي عمل كو ديو مالا سے جوڑ كر ديكھا جاتا هے۔شايد اسي ليے هندو مائيتھو لوجي ميں سورج كو٫٫ مهر٬٬ يعني پاني برسانے والا ديوتا كها جا تا هے۔سائنس كے مطابق دھرتي اور چاندسورج سے الگ هوئے سيارے هيں ۔اسي ليے هندو مائيتھولوجي ميں دھرتي كو ماں اور چاند كو ماما كها جاتا هے۔چوں كه سورج هر روز طلوع هوتا هے اس ليے ويدوں كا يه كهنا غلط نهيں هے كه سورج هميشه نيا اور نوجوان رهنے والا ايك اداكار هے۔ ويسے يه دوسري بات هے كه سورج غروب بھي هوتا هے ليكن طلوع هونے كے ليے غروب هونا بھي ضروري هے اس ليے دونوں كي اپني اپني اهميت هے ليكن عجيب بات هے كه هماري تهذيب ميں طلوع آفتاب خوشي وترقي كي اور غروب آفتاب غم و تنزلي كي علامات هيں۔ جذبي كي ايك مشهور نظم ٫٫نيا سورج٬٬ ميں سورج هندستان كي آزادي كا استعاره هے جو همارے ليے انتهائي خوشي كا مقام هے۔ اس نظم ميں كئي جگه سورج كا استعمال آزادي كے استعارے كے طور پرهوا هے۔چندبند ملاحظه كيجيے۔

بڑے ناز سے آج ابھرا هے سورج
هماله كے اُونچے كلس جگمگائے
فضاو ں ميں هونے لگي بارشِ زر
كوئي نازنيں جيسے افشاں چھڑائے

ارے او نئي شان كے ميرے سورج
تري آب ميں اور بھي تاب آئے
ترے پاس ايسي بھي كوئي كرن هے
جو ايسے درختوں ميں راه پائے
جو ٹھٹھرے هوو ں كو، جو سمٹے هوو ں كو
حرارت بھي بخشے گلے بھي لگائے

ان مصرعوں سے اندازه هوتا هے كه جذبي كو سورج كي جغرافيائي ،سائنسي اور اساطيري معنويت و افاديت كا بھي احساس هے ليكن انهوں نے سورج كو ٫٫نيا سورج ٬٬كهه كر اس كا رشته هندستان كي آزادي سے جوڑ كر نياپن پيدا كيا۔جيسا كه پهلے ذكر كيا جا چكا هے كه جذبي نے يه نظم آزادي كے پس منظر ميں لكھي تھي۔ ڈاكٹر مشتاق صدف نے بھي اپني كتاب ٫٫ جذبي شناسي٬٬ ميں اس نظم كا تجزيه كرتے هوئے سورج كو آزادي كا استعاره قرار ديا هے۔ پروفيسر محمد حسن نے بھي اس نظم كے حوالے سے لكھاهے كه :
٫٫نيا سورج ،اس وقت كي نظم هے جب علامت نگاري كا چلن اردو ميں عام نه تھا اور يه نظم آزادي كے فورن بعد اس وقت كهي گهي جب ابھي آزادي كي معنويت اور حقيقت كے بارے ميں فلسفه طرازي ، سياست كي دنيا ميں بھي عام نهيں تھي۔اس وقت آزادي كو سورج كي علامت اس بلاغت اور رمزيت سے استعاره كرنا، جذبي كے فنكارانه درك كا ثبوت هے۔٬٬
﴿جذبي شناسي،مشتاق صدف،بحواله ٫٫معاصر ادب كے پيش ر و ٬٬ ، ص ٤١١﴾
سردار جعفري نے بھي سورج كو اپني ايك نظم٫٫اودھ كي خاكِ حسيں٬٬ ميں خوشي عطا كرنے والي طاقت كي علامت كے طور پر استعمال كيا هے۔اس نظم كے چند مصرعے ملاحظه كيجيے:

هماله كي بلندياں برف سے ڈھكي هيں
ان آسماں بوس چوٹيوں كو
سحر كے سورج نے سات رنگوں كي كلغيوںسے سجا ديا هے
شفق كي سرخي ميں ميري بهنوں كي مسكراهٹ گھلي هوئي هے۔
نذير احمد ناجي نے بھي اپني ايك نظم ٫٫ اتوار٬٬ميں سورج كي تلميحي معنويت كا اظهار ان مصرعوں كيا هے:
بند دريچے كھول كے
صبح كے سورج كي كرنوں كو
كمرے كي تاريكي سے
اك سرگوشي لينے دو
مدّت سے اس تاريكي كي
آگ ميں جلتا آيا هوں

سورج كے كرنوں كو علم كي روشني اور كمرے كي تاريكي كو جاهليت سے تعبير كيا گيا هے۔
شهاب جعفري نے اپني كئي نظموں ميں انسان كو خداكاجزقرار دے كر اسے نور سے تعبير كيا هے۔ ٫٫برهم پران٬٬ كے مطابق بھي سورج كو Bhaskera يعني﴿نور كا خالق﴾ "The Creater of light." كها جاتا هے۔ نور علم و آگهي كي بھي علامت هے۔انسان كو خدانے جب اس دنيا ميں بھيجا تو اس كے نور سے يه دنيا چمك اٹھي اور ارض و سما روشن هو گئے۔ گياره مصرعوں پر مشتمل ايك چھوٹي سي آزاد نظم ٫٫ميں٬٬اسي حقيقت كا اشاريه هے ۔چند مصرعے ملاحظه هوں:
كس قدر روشن هيں اب ارض و سما
نور هي نور آسماں تا آسماں
ميرے اندر ڈوبتے چڑھتے هوئے سورج كئي
جسم ميرا روشني هي روشني
پانُو ميرے نور كے پاتال ميں
هاتھ ميرے جگمگاتے آسمانوں كو سنبھالے
سر مرا------ كاندھوں په اك سورج،
كه نا ديده خلاو ں سے پرے ابھرا هوا
اور زميں كے روزوشب سے چھوٹ كر
آگهي كي تيز رو كرنوں په ميں اڑتا هوا
چار جانب اك سهاني تيرگي كي كھوج ميں نكلا هوا

اس نظم ميں حد درجه مبالغه آميز فقروں كو مصرعوں كے دروبست ميں ڈھالاگيا هے جس سے ان ميں تحيّر يا Fantasy پيدا هو گئي هے۔اس كے علاوه نظم ميں افعال كے مقابلے ،اسمائ كا استعمال كثرت سے كيا گياهے جس سے پته چلتا كه شاعر نے زميني حقيقت كے بجائے آسماني باتيں كي هيں۔لهٰذا قاري كا ذهن تصوف كي طرف لا محاله منتقل هو جاتا هے ۔اس ليے٫ نور٬ اور٫ سورج٬ كي علامتوں كي تلاش تصوف يا اسلامي فلسفے كي روشني ميںكرنا مناسب هو گا۔واضح رهے كه خدا سراپانور هے اورنور كا سرچشمه بھي۔ جبكه انسان مٹي سے بنا هے ليكن خدا نے اپنے نور كا پرتو انسان پر ڈال كر اسے بھي نور سے مالا مال كر ديا اس ليے انسان كے اندر وه تمام خوبياں پيدا هو گئيں جس كي بدولت وه تسخيرِ كائنات كي قدرت ركھتا هے۔سورج بھي نور كا ايك گوله هے شايد اسي ليے سورج كو خدا مانا جا تا هے۔تيسرے مصرعے ميں شاعر نے ٫٫ ميرے اندر ڈوبتے چڑھتے هوئے سورج كئي٬٬ كهه كراور چوتھے ،پانچويں اور چھٹے مصرعے ميں يه كه كر كه ٫٫جسم ميرا روشني هي روشني٬٬،٫٫پانو ميرے نور كے پاتال ميں٬٬اور٫٫ هاتھ ميرے جگمگاتے آسمانوں كو سمبھالے٬٬اور پھر ساتويں مصرعے ميں٫سر٬ كو سورج سے تشبيه دے كرجهاںقاري كو تحيرياFantasy كي دنيا ميں لے جاتا هے وهيں اس بات كي طرف بھي اشاره كرتاهے كه انسان علم وآگهي سے پوري طرح معمور هے اور اب وه اس لائق هے كه ٫٫چار جانب اك سهاني تيرگي كي كھوج٬٬ كر سكے۔
اسي طرح كا تحير آميز سماں شهر يارنے اپني ايك نظم٫٫اس كے حصے كي زمين٬٬ميں روشني اور سورج كے علامتي اظهار سے باندھا هے۔ روشني ،سورج

اور چاند روحاني طاقتوں كے علامات هيں۔نظم كے مصرعے ديكھئے:
وه يهاں تك روشني كے ساتھ تھا
اس كي مٹھي ميں كئي سورج بهت سے چاند تھے
اس كے قدموں كي صدا سے راستے آباد تھے
اس كي آنكھوں ميں ادھورے خواب تھے
اس كے هونٹوں پر خدا كا نام تھا
منزل سودوزياں آئي نه تھي
دھوپ اس كے درمياں آئي نه تھي
اور اس كے بعد يه ديكھا گيا
پهلے وه، پھر روشني اوجھل هوئي
اس كے حصے كي زميں جل تھل هوئي
وه يهيں تك روشني كے ساتھ تھا
پهلے مصرعے٫٫وه يهاں تك روشني كے ساتھ تھا٬٬ اور دوسرے مصرعے٫٫اس كي مٹھي ميں كئي سورج بهت سے چاند تھے٬٬ سے معلوم هوتا هے كه اس نظم كا مركزي كردار٫٫وه٬٬ ايك غير معمولي انسان هے جو روشني كے ساتھ ساتھ چلتا هے يا جس كے چاروں طرف روشي كے هالے هيں۔صرف اتنا هي نهيں اس كے هاتھ ميںكئي سورج اور بهت سے چاند هيں، سے معلوم هوتا هے كه وه چاروں طرف روشني بكھيرتے هوئے چلتا هے۔ پانچويں مصرعے٫٫اس كے هونٹوں پر خدا كا نام تھا٬٬سے ظاهر هوتا هے كه وه ايك مذهبي انسان تھاجسے خداسے غير معمولي عقيدت اورمحبت هے جس كي بدولت وه مرد كامل كا درجه حاصل كر چكا هے اور حيرت انگيز روحاني قوتوں سے معمور هے۔يهي وجه هے فطرت كي قوتيں ،آفتاب و ماهتاب اور روشني وغيره اس كے تابع هيں۔نويں مصرعے ميں شاعر نے يه كهه كر كه٫٫پهلے وه ،پھر روشني اوجھل هوئي اس كے حصے كي زميں جل تھل هوئي وه يهيں تك روشني كے ساتھ تھا٬٬ بتانے كي كوشش كي هے كه انسان چاهے جتني بھي روحاني طاقت پيدا كر لے ليكن اسے بھي ايك دن موت كا مزا چكھنا هے يه دوسري بات هے كه اس كے حصے كي زمين جهاں وه دفن هے ٫٫ جل تھل هے٬٬ يعني خدا كي رحمتوں سے معمور هے۔ پروفيسر حامدي كشميري نے اس نظم پر اظهار خيال كرتے هوئے لكھا هے كه:
٫٫نظم ميں اعليٰ روحاني اوصاف سے آراسته انسان كي موجوده صارفيت كے عهد سے متصادم هونے كے نتيجے ميں نا گزير عدميت كے الميے كو پيش كيا گيا هے۔٬٬
رابندر ناتھ ٹيگور كي تخليقات ميں بھي روشني كا استعمال بهت هوا هے۔روشني ان كے يهاں علم و آگهي كي علامت هے۔ وه اپنے اِدراك و آگهي كي پختگي اور تصوّر كي بلند پروازي كے ليے دعا مانگتے تھے۔
"”Thy sand with uplifted eyes thirsty after light,lead them to light My Lord
(The Times of India,The speaking Tree)
رابندر ناتھ ٹيگور كے ليے روشني خوشي كا سرچشمه بھي هے۔ ان كي نظم كا يه ٹكڑا ملاحظه كيجئے ۔

Light my light, the world filling light, the eye kissing light, heart sweetening light
(The Times of India,The speaking Tree)

د راصل رابندر ناتھ ٹيگور كے فلسفے كا محرك بھي سورج هي هے۔ان كے يهاں روحاني حقيقت كا ادراك سورج كي شعاعوںكے ذريعه هوا هے۔
علامه اقبال نے اپني ايك نظم٫٫آفتاب٬٬﴿ترجمه گايتري منتر﴾ميں خدا كے نور كي وضاحت اس طرح كي هے:

وه آفتاب جس سے زمانے ميں نور هے
دل هے خرد هے روحِ رواںهے شعور هے
اے آفتاب هم كو ضيائے شعور دے
چشمِ خرد كو اپني تجلي سے نور دے
نے ابتدا كوئي، نه كوئي انتها تري
آزادِ قيدِ اول وآخر ضيا تري
اسي ضمن ميں ابنِ انشا كي نظم ٫٫افتاد٬٬ كا يه شعر بھي قابلِ ذكر هے جس ميں سورج كو اجالے كا خالق كها گيا هے۔
اجالے كے خلّاق سورج كي رفتار تاروںسے يا كهكشاں سے چھپي هے
تو پھر آج كي شام كيوں آنے والے سويرے كے وعدوں كو بھولي هوئي هے
سائنس كے مطابق تو سورج ، چاند اور زمين سيارے هيں اور يه تينوں اپنے اپنے محور پرگرد ش كرتے رهتے هيں۔ پچھلے سطور ميں ذكر كيا جا چكا هے كه سورج كبھي غروب نهيں هوتا ۔دراصل زمين سورج كے چاروں طرف گردش كرتي هے ۔ گردش كے دوران زمين كا جو حصه سورج كے سامنے آتا هے وهاں دن هوتا هے اور جو حصه سامنے نهيں آتا هے وهاں رات هوتي هے۔ سائنس كي يه حقيقت اپني جگه درست هے ليكن سائنسي حقيقتوں تك انساني ذهن كي رسائي پهلے قصے اور كهانيوں كے ذريعه هي هوتي تھي اور قصے كهانيوں كا سرچشمه مِتھ اور اساطير هيں ۔يهي وجه هے كه سورج ،چاند ،رات ،صبح ،طلوع آفتاب اور غروبِ آفتاب سے متعلق متعدد اساطيري كهانياں مشهور هيں جن كي طرف شاعر نے اپني ايك نظم٫٫پسِ پرده٬٬ ميں قاري كے ذهن كو منتقل كيا هے، ساتھ هي سو رج كے غروب هونے كے بعد رات كے آغوش ميں چلے جانے سے لے كر طلوع هونے اور پھر صبح سے شام تك گردش ميں رهنے تك كے عمل كو پيش كر كے اس سے زندگي كے نشيب و فراز ، تجديد زندگي اور تجديد تهذيب كو سمجھانے كي كوشش كي هے ۔ چند مصرعے ملاحظه هوں:
سورج كے پجاريوں نے ديكھا
رات اپني اداسيوں كے بدلے
سورج كو گهن ميں لے كے شاداں
كس شان سے آسماں سے اتري
رات اتني سياه، سرد، خاموش
بے حس، بے رحم، بے اماںهے
تصويرِ عذابِ جاوداں هے

سرچشمه نور كے نگهباں
لرزاں هيںكھڑے هيں دست بسته
اقرارِ گنه كي خامشي كے
خنجر نے زباں تراش دي هے
تهذيبِ بشر كي لوحِ عصياں
هر بوند لهو كي، پڑھ رهي هے
شاعر نے سورج سے متعلق جس اساطيري كهاني كي طرف اشاره كيا هے وه بے حد دلچسپ هے۔ ديومالائي تصور كے مطابق سورج كا اُوشا اور رات سے كيا رشته هے اور سورج دن بھررات كا تعاقب كيوں كرتا هے اور وه رات كي آغوش ميںآكر كيسے اپنے وجود كو ختم كر ليتا هے۔پھر صبح ميں كيسے رات سے اپنا دامن چھڑا كرگردش پر مامور هوجاتا هے۔ڈاكٹر وزير آغا نے رگ ويد كے حوالے سے سورج كو عاشق اور رات كو به يك وقت ماں اور محبوبه قرار ديا هے ۔اس كے علاوه رات كے تين روپ يعني شام،رات اور صبح كي طرف اشاره كرتے هوئے مزيد كها هے كه شام سورج كو نگلنے والي ماں،رات حامله عورت كا كردار نبھا تي هے اور صبح كے كردار كو خون آلود صبح سے تعبير كيا هے يعني رات بچه كي تخليق كرتي هے۔يهي وجه كه سورج صبح ميں رات سے اپنا دامن چھڑا كر گردش پر معمور هوجاتا هے۔وزير آغا نے اس تمثيل كو زرعي معيثت سے جوڑ كر ديكھا هے۔
وزير آغا كے اس خيال كي تائيد ميں مغني تبسم كي نظم ٫٫رشتے٬٬ كے دو مصرعے ملاحظه كيجيے:
ميں كيا جانوں، كون هے سورج، كس نگري كاباسي هے
كيسا سرچشمه هے جس سے جيون دھارا بهتي هے

زاهد ڈار كي نظم٫٫زوال كا دن ٬٬كے چند مصرعے ملاحظه كيجيے جس ميں سورج كي اهميت اور اس كے اثرات ختم هونے كي وجوهات كا ذكر كرتے هوئے شاعر نے مندرجه بالا خيالات كي وضاحت كي هے۔
جس دن كھيتوں كي خاموشي
بوجھل ڈھات كي آوازوں ميں كھو جائے گي
اس دن سورج بجھ جائے گا
جيون كي پگڈنڈي اس دن سو جائے گي
افتخار جالب كي نظم٫٫دھند٬٬ كے يه مصرعے بھي قابلِ توجه هيں۔
ايلو ، سورج، چاند ستارے دھرتي كے سينے پر اترے
ميري راهگذر پر بكھرے
هلكي، مدھم اور مسلسل حركت
منزل، پھول، كنول كا پھول عدم كے بحرِ بے پاياں ميں
تنها جھولے

دراصل سماجي ناهمواريوں كي وجه سے ادب ميں طنز كا پهلو در آتا هے اور جب طنز ادب ميںزياده پايا جانے لگتا هے تو اس كے بعد كے زمانوں كے ادب ميں خود بخود اساطير كي واپسي هو جاتي هے۔يهي وجه هے كه٠٦٩١ كے بعد كے ادب ميں علامتوں كا استعمال كثرت سے هونے لگا۔
٫٫رج٬٬ سے متعلق هزاروں اساطيري قصے كهانياں وابسته هيں جو مذهبي كتابوں اور ٹي وي سيريلس كے ذريعه هم تك پهنچتي رهتي هيں۔اس ليے تخليق كار سورج يا سورج جيسي علامتوں كا استعمال اپني تخليق ميں كرتا هے تو اس سے قاري كا اجتماعي حافظه بيدار هوجاتا هے اور وه هزاروں سال پراني دنيا ميں اپنے آپ كو پاتا هے۔اس سے ايك عام قاري كي قوتِ متخيله ميں اضافه هوتا هے۔ سورج چونكه هماري زندگي كو كسي نه كسي روپ ميں متاثر ضرور كرتا هے اس ليے اس كا استعمال دوسري علامتوں كے مقابلے ميں سب سے زياده كيا گيا هے۔سورج كي استعاراتي اور اساطيري معنويت كے كئي اور ابعاد هيںمگر اس پر روشني طوالت كا موجب هوگي۔

کوئی تبصرے نہیں:

ایک تبصرہ شائع کریں